Chatbot jako pomocník pedagogů

Americký deník Washington Post popisuje, jak si Ashok Goel, profesor počítačových technologií na Georgijském technickém institutu, na minulý semestr najal nezvyklou asistentku, aby mu ulevila od záplavy online otázek jeho studentů. Byla jí Jill Watson, kterou chtěli někteří studenti ve školním průzkumu vysoce hodnotit, po závěrečných zkouškách ale profesor odhalil, že se jednalo jen o počítačový program generující automatické odpovědi, tzv. chatbot. Program vytvořil s pomocí některých svých studentů a společnosti IBM a chce jej nyní rozšířit mezi kolegy, protože více „téměř lidské“ komunikace může pomoci vtáhnout studenty do online vzdělávání, zejména MOOC kurzů, kde je pro velký počet účastníků těžké dostat odpověď na otázku od skutečných členů pedagogického týmu. Sám Goel dostane během svého kurzu na deset tisíc dotazů, přičemž některé jsou kladeny znovu a znovu. Využil proto technologie IBM Watson a předal mu zodpovězené dotazy z předchozích kurzů. Se svými asistenty pak systém několik měsíců testoval – nejdřív měl program problém poznat stejné, jen jinak položené dotazy jako „Kde najdu zadání úkolu č. 2?“ a „Kde je zadání úkolu č. 2?“, Goel ale přidal několik kroků v jeho procesu rozhodování, až byly odpovědi téměř stejně spolehlivé jako ty od skutečných asistentů nebo Goela. Program měl povoleno zodpovídat jen takové otázky, u kterých si byl odpovědí jistý z 97 %, ostatní byly vyhrazeny lidským kolegům. Přesto systém celému týmu výrazně pomohl, a po odhalení identity dokonce u studentů vzbudil neobyčejný zájem a nasazení. Příští semestr chce Goel umělou inteligenci využít znovu, jen s jiným jménem, aby mohli studenti hádat, který z asistentů je asistentem jen naoko. (1597)

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button