Co je při učení efektivní

Ve studii zveřejněné v časopise "Psychological Science in the Public Interest" autoři přinášejí výsledky hodnocení nejčastěji používaných metod, kterými se studenti učí, podle jejich efektivity. Do skupiny nejméně efektivních zařadili následující metody:

  1. Podtrhávání a zvýrazňování v učebnicích a textech
  2. Opakované čtení
  3. Shrnutí
  4. Zapamatování si klíčových slov
  5. Mentální vizualizace jako připomínka látky

 

Studie k těmto metodám říká, že některé z nich mohou pomoci některým studentům, ale jen při učení určité látce a celkově jsou málo efektivní. Do skupiny středně efektivních metod zařadili následující:

  1. Promyšlené doptávání s použitím otázky "proč"
  2. Vlastní vysvětlení látky studentem
  3. Přeskakování – probírání různých typů látky nebo problémů v rámci učební aktivity
  4. Jako nejefektivnější metody autoři studie označili:

 

Jako nejefektivnější metody autoři studie označili:
 
  1. Zkušební testování v jakékoli podobě – kartičky, otázky v učebnici nebo testy na procvičení – ovšem aniž by výsledky byly zahrnuty do hodnocení
  2. Rozložené procvičování – studium a opakování látky v průběhu několika relativně krátkých časových úseků. Učení se velkého objemu látky na poslední chvíli je sice lepší než se neučit vůbec, ale nepřináší solidně osvojené znalosti a dovednosti.

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button