Co je při učení efektivní
Ve studii zveřejněné v časopise "Psychological Science in the Public Interest" autoři přinášejí výsledky hodnocení nejčastěji používaných metod, kterými se studenti učí, podle jejich efektivity. Do skupiny nejméně efektivních zařadili následující metody:
- Podtrhávání a zvýrazňování v učebnicích a textech
- Opakované čtení
- Shrnutí
- Zapamatování si klíčových slov
- Mentální vizualizace jako připomínka látky
Studie k těmto metodám říká, že některé z nich mohou pomoci některým studentům, ale jen při učení určité látce a celkově jsou málo efektivní. Do skupiny středně efektivních metod zařadili následující:
- Promyšlené doptávání s použitím otázky "proč"
- Vlastní vysvětlení látky studentem
- Přeskakování – probírání různých typů látky nebo problémů v rámci učební aktivity
- Jako nejefektivnější metody autoři studie označili:
Jako nejefektivnější metody autoři studie označili:
- Zkušební testování v jakékoli podobě – kartičky, otázky v učebnici nebo testy na procvičení – ovšem aniž by výsledky byly zahrnuty do hodnocení
- Rozložené procvičování – studium a opakování látky v průběhu několika relativně krátkých časových úseků. Učení se velkého objemu látky na poslední chvíli je sice lepší než se neučit vůbec, ale nepřináší solidně osvojené znalosti a dovednosti.