Míst na gymnáziích je dost. Potřebujeme jiné střední školy

Letošní přijímací zkoušky na střední školy opět obnovily diskuse o tom, zda by všechen ten stres a neštěstí nešlo eliminovat dostatkem míst na školách, o které je takový boj.

„Navyšte kapacity gymnázií,“ doporučují mnozí odborníci. Veřejná správa již začíná reagovat – kupříkladu Středočeský kraj se chystá stavět dvě zcela nová gymnázia a další tři zásadně rozšiřovat. Ne všichni jsou z toho nadšení. Ředitelka pražského Gymnázia Nad Štolou a předsedkyně Asociace ředitelů gymnázií Renata Schejbalová soudí, že by počet míst na gymnáziích zásadně růst neměl. „Ne každý žák, kterého rodiče podávají přihlášku na gymnázium, má předpoklady ke studiu na gymnáziu,“ psala např. Schejbalová v roce 2021 s tím, že je správné, jsou-li gymnázia výběrovými školami, které nepřijímají zdaleka každého, kdo o přijetí usiluje. Vzbudila tím nemalou veřejnou kritiku, osobně nicméně mám za to, že má pravdu.

Pro kolik dětí je akademické vzdělávání?

Střední školu lze nyní studovat v jednom z více než 250 oborů. Zaměření a obsahovou náplň každého z nich určuje rámcový vzdělávací program. Nahlédneme-li do programu pro čtyřletá gymnázia, zjistíme, že jedním z cílů gymnaziálního vzdělávání je„“vybavit žáky širokým vzdělanostním základem“. Tomu odpovídá i velmi rozsáhlý katalog akademických vědomostí, jimiž má být absolvent gymnázia vybaven, jako např. „využívá zákon radioaktivní přeměny k předvídání chování radioaktivních látek“ (ve fyzice), „analyzuje různé druhy poruch v litosféře“ (v geografii) nebo „využívá charakteristické vlastnosti kuželoseček k určení analytického vyjádření“ (v matematice).

Je-li smyslem gymnázií vybavit absolventy klasickým akademickým vzděláním, pak je třeba souhlasit s jejich řediteli, pokud tvrdí, že takové náročné vzdělávání není a nemá být pro každého. Naopak je zcela správné, je-li k dispozici jen pro omezenou skupinu dětí, které o něj stojí, pro něž je vhodné a které mají předpoklady je zvládnout. Nabízí-li nyní gymnázia místa pro cca 22 % všech dětí mířících na střední školy, zdá se to pro pokrytí této potřeby více než dostačující.

Jsou řešením lycea?

Problém nesouladu mezi nabídkou a poptávkou zde však je a nelze před ním zavírat oči. Přetlak poptávky však nemusí být způsoben tím, že by tolik budoucích středoškoláků toužilo po akademickém vzdělání, které poskytují gymnázia. Nýbrž tím, že gymnázium je v současnosti v podstatě jediným relevantním oborem všeobecného vzdělávání. Nedostanete-li se na něj, máte na výběr v zásadě již jen odbornou školu či učiliště. Mezi odbornými školami jsou sice lycea, ani ta ale, v rozporu s tím, co dnes často zaznívá, situaci nevyřeší – nahlédneme-li do jejich vzdělávacích programů, zjistíme, že jsou velmi odborně zaměřená, a ve všeobecné vzdělávací části opět velmi akademická.

Spíše než rozšiřování počtu míst na gymnáziích nebo lyceích tedy potřebujeme zcela nový typ střední školy, která bude poskytovat všeobecné vzdělávání. Školy, která bude studenty vzdělávat v kompetencích nutných k úspěšnému zvládání života v 21. století, kde si budou moci vyzkoušet různé obory a činnosti, včetně těch, které se na akademicky pojatých gymnáziích vůbec nevyučují, a zároveň školy, jejíž studenti budou moci složit maturitní zkoušku a pokračovat na libovolném typu dalšího vzdělávání včetně vysokoškolského.Vzorem může být např. americká high school – instituce, kde každý získá základní všeobecné vzdělání a zároveň si může vybrat z mnoha specializačních kurzů, od expertní matematiky či fyziky až po sváření. Pokud má tedy něco smysl otevírat, neřkuli stavět, tak takovéto školy. Gymnázií by naopak mohlo postupně ubývat tak, aby zůstala skutečně jen ta nejlepší, která budou hrstce akademicky zaměřených a k tomu motivovaných dětí poskytovat vzdělání klasického střihu.

Jan kaczor

Jan Kaczor je odborníkem na školské právo společnosti Scio a učitel společenských věd (Text vyšel v Hospodářských novinách 17. 4. .2024)

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button