Jak vychovat dobrého učitele
Kvalita učitelů rozhoduje o výsledcích žáků, ukazují současné studie. Dobrý učitel vytyčuje jasné cíle, umí ve třídě udržet dobré chování, efektivně hospodaří s časem a využívá osvědčené metody k udržení všech mozků ve třídě aktivních. Jak takového učitele „vytvořit“, se zamýšlí týdeník The Economist. Popírá přitom přesvědčení, že dobře učit buď člověk umí, nebo neumí. Američtí politici se chtějí zaměřit na lákání nejlepších pedagogických absolventů do školství a propouštění těch nejhorších, učitelské odbory naopak volají po omezení centrálního diktátu a volnosti učitelů. Podle autorů je potřeba transformovat zejména systém vzdělávání budoucích pedagogů, a to tak, aby v jejich přípravě neselhal a zajistil absolventům dostatečnou praxi pro osvojení si potřebných technik. Zároveň apelují na vedení škol k podpoře dalšího vzdělávání pedagogů, kteří se většinou po úvodních letech své praxe již dále nerozvíjí. Podnětem ke zkvalitnění pedagogických vzdělávacích kurzů by mohla být povinnost evidovat výkony svých absolventů – kurzy, které by nepřinesly učitelům žádné zlepšení v dopadu na učení žáků, by napříště nebyly podporovány. Rozvíjet dovednosti již během praxe by pedagogové měli společnými konzultacemi a kritickou zpětnou vazbou, podobně jako je tomu v zemích s nejlépe hodnoceným školním systémem – ve Finsku, Singapuru nebo Šanghaji. Osvícení ředitelé vybaví začínající učitele propracovanými plány jednotlivých hodin a zajistí jim zkušeného kolegu poradce. Na finančním ohodnocení učitelů přitom kvalita výuky nezávisí tolik, jak bychom mohli předpokládat. Např. ve Finsku se platy učitelů pohybují pod průměrem všech zemí OECD. Zajistit, aby zůstávali ti nejlepší, ale bude patrně vyžadovat zvýšení platů, stejně jako je platová pružnost potřeba k lákání nejlepších učitelů na nejhorší školy. (1607)