Kolik hraček máš, tolikrát jsi dítětem?
Text: Filip Karel
Roční obrat českého trhu s hračkami se pohybuje kolem 5 miliard korun. Každý rok tedy jedno dítě dostane hry a hračky přibližně za cca dva až tři tisíce korun. Celosvětový roční obrat je pak více než 1,6 bilionu korun, tedy částka přibližně stejná jako celý státní rozpočet ČR. Samotná Česká republika zároveň patří mezi poměrně úspěšné výrobce a vývozce hraček. Jak ale rodiče vlastně hračky pro své děti vybírají? Co se skrývá za onou nemalou částkou, kterou každoročně za hračky utratí?
Kvantita není kvalita
Řada rodičů s nostalgií vzpomíná na hračky ze svého dětství – např. stavebnice Seva, Merkur nebo figurky Igráček či hru Dostihy a sázky. Na jejich místo se dnes tlačí jednak hračky, které obsahují elektroniku a další technické vymoženosti, ale třeba i hračky, jejichž hlavní a často jedinou výhodou bývá marketingové propojení s postavičkami z dětských seriálů.
Většina rodičů v nejrůznějších průzkumech uvádí, že kvalita hračky je pro ně nejdůležitějším faktorem. Ať už co se týče materiálu, ze kterého je hračka vyrobena, nebo právě toho, jak „inteligentní“ hračka je. Snaží se vyhnout zaplavení dětského pokoje hromadou „jednorázových“ hraček, které brzy přestanou děti bavit. Trend pečlivějšího vybírání hraček dobře ilustruje například stále se zvyšující počet e-shopů, které jsou zaměřeny na chytré či vzdělávací hračky, a samozřejmě i odpovídající nabídka kvalitních hraček. Platí, že kdo chce, ten kvalitní hračky najde.
V e-shopu, nebo v kamenném obchodě?
Na internetu se uskuteční cca 20 % nákupů hraček, ale uvedené procento každým rokem roste. Výhodou kamenných prodejen hraček je jejich dobrá dostupnost (nalézají se prakticky v každém obchodním domě i ve specializovaných prodejnách). Jednorázové nákupy hraček jsou většinou v řádu stokorun anevyplatí hledat na internetu o několik desetikorun levnější cenu. E-shopy oproti tomu mohou poskytnout výhodu specializace na určitý typ hraček a větší šíři sortimentu. Zákazník tak nemusí dlouhou dobu bloumat mezi regály a řídit se otevírací dobou, ale kdykoliv ve volném čase rychle a přehledně najde, co potřebuje. Rizika nákupu přes internet se u hraček prakticky neliší od jakýchkoliv jiných internetových nákupů – v českém prostředí již je oblast internetového nakupování a služby e-shopů na poměrně vysoké úrovni. Žádný e-shop si tak nemůže dovolit poskytovat trvale nekvalitní služby.
Rodič jako průvodce
Jak již bylo uvedeno, mnoho her a hraček samo o sobě pomáhá rozvoji nejrůznějších dovedností u dětí a rodiče stále častěji takové hračky cíleně vyhledávají. Role rodiče ale nemusí končit u samotného výběru hraček. Čas strávený s dítětem přímo při hraní může možnosti hračky ještě znásobit. Nemusí přitom nutně jít o dlouhé hodiny času. Často stačí jen malý podnět od rodičů, aby toho hračka dovedla více, než se zdá. Například e-shop Hračky vzdělávačky nabízí k vybraným hračkám tzv. Nápadníky pro rodiče. Právě tyto Nápadníky mohou být zdrojem inspirace a mohou pomoci rozšířit možnosti hraní a mohou přispět k rozvoji dětí.
- Pečlivě vybrané hry a hračky
- Nápadníky aktivit pro rodiče
- Posouzení věkové vhodnosti
- Individuální přístup