Neužitečné aktivity na zvýšení gramotnosti
Požadavky na žáky se zvyšují, hodinové dotace zůstávají a učitelé si pak stěžují na nedostatek času pro všechny potřebné aktivity. Server Edutopia proto radí, jak přestat ztrácet čas s aktivitami k rozvoji gramotnosti na základních školách, které jsou podle výzkumů neužitečné a jen zabírají místo vhodnějším činnostem. Prvním takovým úkolem je vyhledávání nových slov ve slovníku. Tento úkon nezvyšuje slovní zásobu tak jako společná diskuze o jeho významu, sémantické mapování nebo aktivity, které ve své zprávě z roku 2014 shrnují autoři Cobb a Blachowicz. Neužitečné jsou také odměňovací rituály za přečtené knihy, které ve skutečnosti podrývají motivaci čtenářů, již lze podle výzkumu podpořit např. zvláštními čtecími koutky či společnými diskuzemi o knížkách. Týdenní pravopisné testy také nejsou příliš efektivní, a to ani když všichni žáci dostanou seznam slov v pátek, aby z nich byli v pondělí vyzkoušeni. Přínosnější je vybírat žákům slova podle jejich schopností a zaměřit se spíše na jejich používání než na testování. Čas na samostatné čtení podle výzkumů také nepřináší zlepšení čtenářských dovedností. Aby mělo čtení ve škole smysl, mělo by být vedeno učitelem, který vybere vhodné texty, strategie čtení a dá žákům zpětnou vazbu. Posledním neužitečným úkonem je trestání žáků odejmutím možnosti se „vyběhat“ o přestávce. Krátká fyzická aktivita totiž zvyšuje soustředění žáků a pomáhá zejména dětem s ADHD. Pokud tedy chce učitel rozvíjet čtenářskou gramotnost, nemůže žákům aktivní odpočinek odpírat. (1594)