Články

Při výběru vzdělávacích aplikací vsaďte na ověřené dodavatele výukových materiálů

Text: Jiří Zelenda

Ruku v ruce s nabídkou tabletů a chytrých telefonů přicházejí různé firmy s pestrou škálou aplikací. Aplikací označených jako „vzdělávací“ jsou v obchodech desetitisíce. Jak se však v takové široké nabídce zorientovat a vybrat správnou aplikaci, která bude dítě nejen bavit, ale také ho skutečně něčemu naučí?  

Mezi nabízenými aplikacemi pro nejmenší najdeme nejčastěji hry, které slibují, že naučí děti například barvy, čísla, písmena, anglická slovíčka, nebo aplikace, které by měly pomoci zjistit, jak je dítě připraveno na školní docházku. U aplikací pro větší děti jednoznačně vedou takové, které slibují zábavné procvičování gramatiky a větných rozborů či matematiky nebo zajímavou výuku jazyků.

„Systematicky děti nevedeme k tomu, aby si hrály s tabletem nebo chytrým telefonem, ale doma oba přístroje používáme, takže děti se nám jen chtějí vyrovnat. Když už jim třeba tablet půjčíme, pak se snažíme, aby na něm hrály hry, které je něco naučí,“ popisuje Sylva Kodlová, maminka děvčátek ve věku tři a pět let, situaci typickou pro dnešní dobu. Zároveň přiznává, že výběr aplikací je pro ni problém.

Zdánlivě kreativní aplikace

 „Nabídka je skutečně veliká a je mi jasné, že navenek lákavé věci, opatřené veselou grafikou nebo množstvím multimediálních prvků, ještě nejsou zárukou kvality. Většinou dám na rady maminek, které třeba aplikaci už vyzkoušely,“ popisuje způsob výběru paní Sylva.
Její slova potvrzuje i nezávislý lektor v oblasti vzdělávání a dlouholetý ředitel základní školy Miloslav Hubatka. „Na trhu je k dostání velká spousta her v podobě aplikací, které však se skutečným vzdělávání mají jen málo společného. A to platí i pro aplikace na první pohled kreativní. Dítě v nich většinou nemá prostor pro vlastní kreativitu, jen obsluhuje různé funkce,“ popisuje Hubatka.

Jednou z možností, jak si vybrat správné aplikace, je podle Miloslava Hubatky nákup u ověřených dodavatelů výukových materiálů. V tom mohou rodičům poradit například pedagogové, kteří mají v této oblasti přehled. „U takových výukových materiálů je zajištěna nejen věcná správnost, ale také didaktická stránka,“ upozorňuje Hubatka.

Vzdělávací aplikace jdou ruku v ruce s konzultacemi a semináři

Lídrem na trhu v oblasti digitálních učebních materiálů je jednoznačně plzeňské Nakladatelství Fraus. Právě toto nakladatelství jako první přineslo na náš vzdělávací trh interaktivní učebnici. Dnes kromě
i-učebnic nabízí i vzdělávací aplikace.

„Učitele pravidelně informujeme o všech našich novinkách. Podrobnější informace se dozvědí také na našich seminářích nebo od našich odborných konzultantů, kteří pravidelně navštěvují školy,“ vysvětluje Marie Nováková, vedoucí marketingu.

„Aplikace vyvíjené ve spolupráci s naší dceřinou společností Fraus Media vznikají jako doplněk k ostatním vzdělávacím materiálům, které Nakladatelství Fraus vydává. Jako příklad mohu uvést aplikaci WordTrainer FRAUS, pomocí níž mohou žáci a studenti procvičovat slovíčka z našich jazykových učebnic,“ popisuje vedoucí marketingu.

Jak ve škole vybrat ty správné aplikace

Zorientovat se na trhu s aplikacemi je věc složitá, což potvrzuje ředitel Základní školy T. G. Mysaryka a gymnázia v České Kamenici Daniel Preisler. Tato škola byla první u nás, která do výuky zařadila tablety.  „Používáme je už čtyři roky a pro vyhledávání vhodných aplikací máme přímo ve škole tým lidí. Například na prvním stupni vyhledáváme aplikace, které jsou vhodné pro doplnění výuky matematiky podle metody profesora Hejného.  Pokud se nám aplikace osvědčí, stáhneme je na školní účet a nainstalujeme do všech zařízení, kde má smysl je používat,“ popisuje Preisler.

Škola má navíc vytvořen seznam schválených aplikací, který je pro žáky závazný. Žáci si pak do svých školních tabletů mohou stahovat pouze tyto aplikace. „Dříve se nám stávalo, že si děti do notebooků stahovaly hry a na disku pak neměly místo pro výukové programy nebo elektronické učebnice.  Někdo si dokonce učebnice i odinstaloval. Teď máme s rodiči domluvu, že nic, co není schválené, ve školním tabletu být nesmí,“ dodává Preisler.

Dobré aplikace učí děti přemýšlet

Podle lektora Miloslava Hubatky, který se problematikou IT ve školách zabývá, se občas objeví podařené aplikace i od společností, které nepatří k hlavním dodavatelům výukových materiálů. Například společnost Multimedia ART, která provozuje server chytredite.cz, vytváří aplikace vhodné pro použití jak ve škole, tak také k domácí výuce. Za těmito aplikacemi stojí dlouholetá pedagožka Hana Daňková, která má zkušenosti ze všech stupňů škol. K jejich přípravě ji dovedla nechuť žáků k matematice. „Naše edice výukových materiálů vychází ze základního hesla: Učíme děti přemýšlet. Různá technická zařízení považuji za výbornou pomůcku, ale nesmí převážit obsahovou stránku. To znamená, že každé využití techniky by mělo mít také didaktický a metodický efekt a všechny tyto prvky by měly podporovat samostatné myšlení dětí,“ dodává Daňková.

Na trhu je k dostání velká spousta her v podobě aplikací, které však se skutečným vzděláním mají jen málo společného.

Stejně k tvorbě aplikací přistupuje také Nakladatelství Fraus. Přestože podporuje využívání moderních technologií ve školách, chápe je jen jako nositele vzdělávacího obsahu. „Společným jmenovatelem našich aplikací je jejich kvalita, proto se na jejich přípravě podílejí odborníci – rodilí mluvčí, pedagogové i zkušení redaktoři,“ dodává Nováková.

 

Související články

Napsat komentář

Close
Close