Sociální sítě, na kterých stojí za to založit profil (2013/2014)

Text: Eliška Sovová

Facebook – www.facebook.com

Na Facebooku se pohybuje třetina České republiky od věku cca 10 let. Založit si profil na Facebooku je možné od 13 let, ale není vůbec těžké toto pravidlo obejít. Lidé tu hledají zábavu, sdílejí fotky ze svého osobního života, sdělují si názory, sdílejí články, videa.

Facebook není ze své podstaty intelektuální sociální sítí, ale pokud škola přemýšlí, kde hledat svou cílovou skupinu, je právě tady. Na Facebooku je třetina republiky. Přehledně rozpracované informace o lidech, kteří Facebook využívají (věk, pohlaví, kdy nejvíce publikují, co se nejvíce líbí…) je možné vidět v následující infografice.

Jak si založit profil a na co si dát pozor

Než si škola založí stránku na Facebooku, měla by zvážit, jaký bude mít stránka název, profilový obrázek (optimální velikost 180x180px, formát jpg) a fotku v pozadí (optimální velikost je 850x315px, formát jpg). Jde o identitu školy. Je nutné založit stránku, ne osobní profil (velice častá chyba). Školu si nebudou fanoušci přidávat do přátel, ale budou moci dát stránce „To se mi líbí“. Tím budou mít přístup k informacím, které škola bude zveřejňovat. Osobní profil je určen pouze jednotlivcům, ne institucím.

Facebookovou stránku školy může založit pouze ten, kdo už svůj profil na Facebooku má. Bude fungovat jako správce, bude mít právo zveřejňovat statusy, pracovat se stránkou, přidávat a odebírat další správce. Na Facebooku (a všeobecně na sociálních sítích) by nemělo jít o jednosměrnou komunikaci. Sociální sítě se dají využít pro rychlou zpětnou vazbu a pro efektivní komunikaci s cílovou skupinou. Hlavním problémem Facebooku je, že se lidé chtějí bavit – komunikace by měla být zábavná, vtipná, otevřená. Ale pozor, Facebook je komunikační a marketingový nástroj, neměl by se stát náhradou webu.

Hlavním problémem začínající Facebookové stránky je otázka, jak získat fanoušky, kteří budou statusy číst a stránku navštěvovat a sdílet. Úspěch stránky se nehodnotí počtem fanoušků, ale dosahem příspěvků – tedy kolik lidí o příspěvku „mluví“. Škola může být stránkou s 25 000 fanoušky a bavit se o ní bude 20 lidí. Nebo může být stránkou s 1 000 fanoušky a bavit se o ní bude 200 lidí. Otázku pro školu zní: co je větší úspěch?

EdgeRank

Všechnu práci na sociálních sítích komplikuje EdgeRank. Jeho pravidla Facebook neustále mění, ale v zásadě jde o to, že příspěvek se bude zobrazovat jen 16–30 % lidí. Ostatní uživatelé jej uvidí jen v případě návštěvy stránky, nebo pokud bude příspěvek superúspěšný. Čím více lidí navštěvuje stránku a kliká na statusy, tím více lidí příspěvek uvidí. Důležitá je také pravidelnost příspěvků a načasování. Pokud se stránce škola věnuje pravidelně a poctivě, ze statistik můžete vyčíst, kdy je návštěvnost stránky největší a kdy uživatelé na příspěvky nejčastěji klikají. Co se týče četnosti příspěvků, nejlepší je publikovat každý den alespoň jeden, ale nic se nemá přehánět. V zásadě by škola měla sdělovat jen to, co bude pro cílovou skupinu přínosné, zajímavé, bude se líbit, a nejlépe to, co bude sdíleno dál.

Twitter – www.twitter.com

Na Twitteru se oproti Facebooku pohybuje „pouze“ něco kolem 100 000 lidí, ale to neznamená, že by škola na Twitteru neměla být. Twitter se od Facebooku liší jak formou, tak sdíleným obsahem. Nejsou zde lidé primárně kvůli zábavě, ale jsou zvědaví, chtějí se něco dozvědět, jsou ochotní číst články, proklikávat se obsahem, jsou v průměru o něco starší a umí anglicky.

Přehledně rozpracované informace o lidech, kteří Twitter využívají (věk, pohlaví, kdy nejvíce retweetují, v jakém jazyce, kolik jich je…), je dobře vidět v následující infografice:

Jak si založit profil

Při zakládání účtu na Twitteru nemusí být založen osobní profil. Nerozlišují se zde soukromé stránky a stránky institucí. Každý profil, který zde škola založí, má zvláštní přihlašovací jméno a heslo. Přihlašovací jméno slouží jako název profilu/stránky. Scio má například @Scio_cz. Připojením znaku @ dochází k interaktivně a uživatel se přes odkaz dostane na danou stránku.

Zatímco na Facebook je možné psát statusy o libovolné délce, na Twitteru se zveřejňují tzv. tweety, což jsou zprávy dlouhé maximálně 140 znaků. Do 140 znaků se musí vejít jak odkaz, tak krátké shrnutí a nejlépe ještě tzv. hashtag. Hashtag je označení pro klíčové slovo příspěvku a začíná znakem #. Díky hashtagům dochází k propojení informací napříč Twitterem a vytváří se z nich vlákna konverzací okolo konkrétního zájmu. Pokud uživatel klikne na hashtag, jsou zobrazeny všechny příspěvky, které tento hashtag obsahují. Dochází tak k propojení příspěvků na dané téma.

Sledování příspěvků, tzv. follow

Systém sledování příspěvků je oproti Facebooku odlišný. Pokud školu či uživatele na Twitteru nějaký profil zajímá, klikne na Follow. Tím se stránka zařadí mezi sledované a příspěvky budou zobrazovány na hlavní stránce Twitteru. Jednotlivé příspěvky je možné komentovat, takzvaně retweetnout, což znamená, že příspěvek je sdílen na profilu, nebo jej označit hvězdičkou, což je něco jako Líbí se mi na Facebooku.

Prostřednictvím Twitteru může škole získat oblibu u otevřených rodičů, ale i studentů. Pokud je škola konkrétně zaměřená, měla by toho na Twitteru využít. Vždy se najde skupina lidí, kteří mají stejnou specializaci, zájmy a záliby.

Sociální sítě, o kterých stojí za to vědět

Google plus – plus.google.com

Google+ je sociální síť založená Googlem. Jde o specifickou sociální síť, která je trochu podobná Facebooku, ale má opět jinou fanouškovskou skupinu. Jsou zde:

– buď ti, kteří mají jak Facebook, tak Twitter, a Google+ používají, pro lepší SEO pozici (pozici ve vyhledávači), a aby jim neunikla žádná cílová skupina

– nebo ti, kteří nemají ani Twitter, ani Facebook a kterým vyhovuje specifická pozice Google+.

Google+ nabízí podobné možnosti jako Facebook – zveřejňování statusů, sdílení odkazů, fotek a videí. Nahrávané fotky mají mnohem větší kvalitu, alba jsou přehlednější a umožňují lepší popis. Mimo chatu, který nabízí i Facebook, má Google+ systém Kruhů, kde si škola může své kontakty roztřídit do různých skupin a následně si vybrat, komu bude příspěvek zveřejněn. Služba Hangout slouží k hromadným videochatům a může se hodit k menším konferencím či schůzkám s jinými zástupci škol. Ohodnocení příspěvku probíhá podobně jako u Facebooku, jen se zde nejedná o palec nahoru, ale o tlačítko +1.

LinkedIn – www.linkedin.com

Profesionální sociální síť založená na pracovních kontaktech. Uživatelé si zde tvoří síť současných či bývalých kolegů, kteří mají blízko k oboru, diskutují problémy či úspěchy. Pokud škola shání nové zaměstnance, LinkedIn je nejlepším místem.

Profil jednotlivce vypadá jako strukturovaný životopis. Profil institucí je omezený na základní informace, velikost, typ, obor a kontaktní informace. Největším přínosem jsou profily lidí, kteří se označili, že pro konkrétní firmu pracují. Škola je může zkusit oslovit pro spolupráci, požádat o radu či třeba přednášku na škole.

Pinterest – pinterest.com

Pinterest je obrázková sociální síť, která funguje na základě „připínání“ obrázků na velkou sdílenou nástěnku. Je možné fotografie popisovat, třídit, zařazovat je do kategorií, podle kterých je možné obrázky filtrovat. Na Pinterestu je možné nalézt obrázky od módy přes nábytek, cestování, zdravý životní styl, umění až po vzdělávání. Právě v této kategorii školy naleznou zajímavé rady a úlohy, které by se ve výuce mohly hodit. K dispozici jsou tu nejen tipy do výtvarné výchovy, ale také chemické pokusy, činnosti na podporu čtenářské a matematické gramotnosti, různé pracovní listy, rozvrhy a infografiky. Hlavním uživatelem této sociální sítě jsou ženy (až 80 %). Škola zde může prezentovat jakýkoli obrazový materiál.

Foursquare – foursquare.com

Foursquere je geolokalizační sociální síť, založená na GPS lokaci a sbírání bodů za „checknutí“ se na určitém místě. Jakmile je aplikace spuštěna, nabídne dostupná místa a objekty vzhledem k aktuální pozici zařízení. Uživatel si vybere, kde právě je (restaurace, náměstí, autobusové nádraží, muzeum) a klikne na check-in. Za každé označení získává určité množství bodů a odznaky. Ostatní v sociální síti, se kterými se uživatel přátelí, vidí, kde se zrovna pohybuje. K označení je možné přidat fotku, status, připsat rady a tipy, ohodnocení místa, informaci o wi-fi atd. Jakmile se na určitém místě uživatel označí vícekrát než kdokoli jiný, může se stát starostou místa (například knihovny, restaurace, firmy…). Základem je stažení aplikace do přenosného zařízení a dostupnost GPS. Tuto aplikaci by školy mohly využít v rámci hodin zeměpisu, na výletech, či jako inspiraci pro žáky, aby ji využívali, když se ocitnou na zajímavých místech.

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button