Technologie ve výtvarce

Australská učitelka výtvarné výchovy Cathy Hunt popisuje na serveru MindShift, jak její žáci využívají digitální technologie a jak se díky tomu učí být kreativní, nebát se metody pokus-omyl a učit se z vlastních chyb. Příkladem její výuky může být projekt keramických ryb, které žáci nejdřív vyrobí z hrnčířské hlíny, potom je nafotí a pomocí speciálních programů zkouší různou výzdobu (a zaznamenávají celý tvůrčí proces). Digitální úpravy lze lehce vrátit, a žáci se tak nemusí bát zkoušet cokoli, mohou hledat nejlepší řešení a vrátit se v procesu tam, kde se jim podle jejich názoru něco nepovedlo. Jakmile jsou s výsledkem spokojeni, dokončí podle digitálního návrhu skutečné ryby a o výsledek se podělí na internetu. Hunt chce podobnými projekty přispět k rozvoji digitálních kompetencí, po kterých se ve vzdělávání stále zvyšuje poptávka – výtvarná výchova nemusí vůbec být mimo hlavní proud začleňování technologií. Technologie navíc podle Hunt umožňují žákům rozvíjet také další důležité dovednosti, jakými jsou analytické přemýšlení nebo definování problémů a jejich řešení. Výtvarná výchova vedená kvalifikovaným učitelem tak má podle Hunt ve školství důležité místo, zároveň je ale skeptická k programům integrujícím výtvarné umění do jiných předmětů bez potřebné odbornosti. Proces zkoušení různých technik a cest k vytouženému výtvarnému výsledku podle ní posiluje kreativní sebevědomí a pomáhá studentům vidět svou práci jako žebřík, po kterém vylezou až nahoru, i když se musí někdy vrátit o příčku zpět. Žáci pomocí technologií mohou sbírat inspiraci, kombinovat nápady, vytvářet nové vzory. Oblíbená aplikace s kaleidoskopickou kamerou umožňuje žákům vidět běžné věci v novém světle (a Hunt je nechává nové vzory fotit a tisknout jako barevné papíry, ze kterých pak vytváří velké společné koláže s 3D prvky). Žáci před samotnou prací zkoumají materiály a nástroje tvoření – před tvořením animací experimentují s fotoaparátem, kamerou a efektem zeleného plátna. Hunt přitom k zapojení digitálních technologií do své výuky přišla sama a postupně, inspirovala se dostupnými výzkumy, ptala se svých žáků, jaké aplikace používají, a experimentálně je začala využívat, i když je ze začátku sama příliš neznala. Kreativní využití technologií proto bere také jako skvělou příležitost pro učitele sdílet své metody, nápady, věci, které se nepovedly, i velké úspěchy, což je podle Hunt cesta k inovaci vzdělávání. Sama proto ve volných chvílích objíždí kolegy a sdílí s nimi své poznatky. (1616)

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button