Články

Ignorance není ctnost. Přestaňme matematice ubližovat.

Text: Tomáš Hruda 

Ať už si o prezidentu Obamovi myslíte cokoliv, jedno z jeho posledních prohlášení se mu opravdu povedlo: „Ignorance není ctnost“ (orig. Ignorance is not a virtue). Dobré úmysly totiž samy o sobě k vydláždění cesty do pekla nestačí. K tomu je ještě třeba dostatečně velká neznalost. Když se spojí, výsledek teprve stojí za to.

Povinná maturita z matematiky. Jen málokteré rozhodnutí z poslední doby je tak zdárným příkladem přísloví o dobrých úmyslech a dláždění. Jde o krásný příklad nekoncepčnosti a nekompetentnosti a dojmologie. Je to stejné, jako když se socialismus reformuje stavbou vyššího plotu s větším množstvím ostnatého drátu. Místo reformy raději posílíme příčiny problémů. Neumíme děti zaujmout a motivovat, tak jim to nakážeme. Možná to ale byl mazaný krok lidí, kteří už v reformu vzdělávacího systému nevěří a tímto krokem se snaží urychlit jeho totální kolaps.

Buď jak buď, všichni každopádně víme, jak to dopadne, když má někdo na něco monopol. Nejžalostnější výsledky však nastávají, když má někdo monopol na pravdu.

Děti jsou obézní a nesportují. Místo toho, abychom je vyhnali ven a nechali je běhat, tak bychom jim raději mohli dát povinně dvě hodiny týdně sportovní teorie, mohli bychom je zkoušet z pravidel badmintonu a vodního slalomu, dokud to nebudou perfektně umět. Zkoušeli bychom je pravidelně a to by v tom byl čert, kdyby se do sportu nezamilovaly. Dovolí si někdo protestovat? Sport je přece důležitý, to ví každý, tak se opovažte brát dětem jejich budoucnost. Chcete, aby byly obézní? Že se nestydíte!

Zároveň je to krásný příklad toho, jak nekompetentnost plodí další nekompetentnost. Čím více jsme děti učili poslušnosti a čím méně prostoru jsme jim dali pro vlastní přemýšlení, tím více se jim jako dospělým líbí silácká gesta a rychlá řešení bez jakékoliv prvotní analýzy. Vlastně jde o takovou lehkou formu stockholmského syndromu. Zabránili jste nám v tom, abychom se naučili používat hlavu, a my jsme vám nyní, milí rodiče a učitelé, vděční, protože nedokážeme posoudit, jak moc nás to poškodilo. Vlastně vůbec. Báječná nevědomost. A stejně si tu i vládneme. Něco v parlamentu schválíme a čekáme, co to udělá. Z výsledku je vlastně jasné, že lidé, kteří o maturitě z matematiky rozhodovali, sami k matematice žádný vztah nemohli mít. Jinak by to nemohli dopustit. Bylo by zajímavé udělat průzkum mezi klíčovými zastánci povinné maturity, zejména poslanci. Asi bychom koukali.

 „Máme málo techniků. Co myslíš, Franto, co kdybychom nařídili povinnou maturitu z matematiky? To by se mohlo lidem líbit, ne?“

„No to určitě! Tohle by se líbilo.“

„A pomohlo by to?“

„Nevím, asi jo.“

„Hele, Tondo, někde jsem ale čet’, že je to proto, že se to blbě učí a že je to pak nebaví.“

„Blbost! Mě to taky nebavilo a taky jsem tomu nerozuměl, ale dotáhl jsem to až na poslance, takže zase tak špatný to asi nebylo.“

„Máš recht, Tondo, schválíme to. Než tihle začnou platit daně, kde my už budem, viď? Co je dneska vlastně k obědu?“

Obecná povrchnost veřejné debaty na úrovni pořadu Máte slovo s Michaelou Jílkovou je toho důkazem. Debata, která stojí na principu, že jakmile ze strany některého z účastníků přichází hrozba, že by myšlenku mohl dokončit a že by dokonce mohla začít dávat smysl, tak se mu okamžitě vezme slovo a rychle se předá někomu, kdo vypadá, že má dostatek dojmů. Výsledkem je jen řev dvou nesmiřitelných táborů. Proto je také možné, že se v Česku mohla většinová diskuse dostat do roviny boje zastánců matematiky a tedy i povinné maturity a jejich odpůrců, nepřátel matematiky a povinné maturity. Ber, nebo nech být, nic mezi.

Existuje ale v Česku někdo, kdo by si nemyslel, že lidé, kteří matematice rozumí a umí ji používat, nemají oproti ostatním velkou výhodu? Těžko. Všichni vědí, jak je důležitá. Všichni by ji chtěli umět. Přesto si ji dobrovolně vybrala jen asi čtvrtina maturantů. Pokud si nezvolili něco, co pro ně fakticky znamená garanci zajímavé a dobře placené práce, pak zjevně není něco v pořádku. Je to obrovská obžaloba způsobu, jakým matematiku většinou vyučujeme. Zejména generace dnešních maturantů ještě neměla příležitost poznat, že to jde i jinak, např. s využitím konstruktivismu, jako to např. dělá prof. Hejný. Když se to dělá dobře, baví to nepoměrně více dětí, než když ad nauseam procvičují postupy, kterým ani nerozumí.

Matematika je pro mnohé synonymem logického myšlení. Matematika je důležitější než kdykoliv předtím. Ale nikoliv nabiflované postupy, ale způsob přemýšlení. Nyní hrozí, že i učitelé, kteří studenty k matematice dokážou přivést, budou nuceni soustředit se na testování a biflování modelových příkladů k maturitě, tedy dělat přesně to, o čem matematika není. Všichni víme, že když se začne něco testovat a ověřovat a na výsledku záleží, stane se z prostředku získávání informace o stavu a znalostech cíl sám o sobě. Už nejde o skutečné znalosti, ale výsledky testu. A z rodičů se stanou dobrovolní roztleskávači, kteří podporují ty školy, které dokážou děti na testy lépe připravit.

Co s tím? Každý může něco. My se v Education Republic věnujeme organizaci vzdělávacích programů. Postupně přidáváme nové programy a snažíme se ukázat, že vzdělávání není příprava na test. Vzhledem k okolnostem jsme prioritu dali právě matematice a přidali jsme i statistiku a analytiku. Svět nespasíme, ale máme možnost ukázat, že to jde i jinak. A nejsme sami, možností je spousta, i když většinou je třeba umět anglicky. Internet nemusí být jen žroutem času, může nám pomoci od nekompetentnosti. To je nesmírně osvobozující a je tu tedy i důvod pro optimismus. Matematika je tak důležitá a zajímavá, že se nepochybně prosadí. Jen to možná nebude vždy ve škole.


Tipy na zajímavé alternativy a zdroje pro výuku matematiky od Jiřího Vančury, lektora Education Republic spoluzodpovědného za programy Matematika, Statistika a pravděpodobnost a Analytika:

  • TED Ed – http://ed.ted.com – stovky krátkých videí nejen o matematice, které vás překvapí, ohromí, naučí
  • Khan Academy – kompletní výukový portál, který pokrývá matematické učivo od základní školy po první ročníky univerzit, část obsahu je k dispozici v češtině na portálu Khanova škola
  • Mathematicator.com – tento portál poskytuje i placené kurzy, ale najdete zde zdarma mnoho krásných výkladových videí převážně o středoškolské matematice
  • MatikaMailem.cz – originální příprava ke státní maturitě z matematiky zdarma
  • Matematika.cz – pěkně zpracovaná učebnice matematiky od základní školy po maturitu
  • Geogebra.org – portál s nepřeberným množstvím interaktivních aplikací, díky kterým si na matematiku můžete doslova sáhnout.
  • Problem solving tutor – http://tutor.fi.muni.cz – sbírka interaktivních logických a matematických úloh vytvořená odborníky z Fakulty informatiky MU

Související články

Napsat komentář

Close
Close