Škola hrou

Již v roce 2007 vznikl v New Yorku Institut hry, aby vyvinul vzdělávací model založený na hře a zlepšil tak zapojení studentů do vzdělávání. O dva roky později Institut založil vlastní školu, jejíž fungování nyní popisuje portál International EdNews. Škola vnímá sebe samu jako jeden z prvků učení dětí v celkovém vzdělávacím prostředí, které daleko přesahuje školní stěny. Děti se ve škole snaží oslovit zajímavými metodami s herními prvky. Myšlenka herního konceptu vzdělávání napadla zakladatele nad výsledky výzkumů ukazujících souvislost mezi předčasným odcházením ze škol a sníženým zájmem o studium po přechodu z prvního na druhý stupeň. Otázkou bylo, zda lze prvky, které udržují děti ve hře, použít ve třídách, aby děti zaujala výuka jinak a víc než dřív. Všimli si, že hra vždy nabízí komplexní výzvu, která sleduje jeden cíl, a že je hráčům poskytovaná průběžná zpětná vazba. Prostředí hry je pohltí a často musí hrát určitou roli. Učí se tím, že dosavadní znalosti musí hráč použít k vyřešení nového problému nebo zvládnutí role. Tyto principy pak tým zakladatelů použil ve škole. Dětem předkládá komplexní problémy a nastaví osnovy tak, aby děti postupně jako ve hře procházely novými zkušenostmi a budovaly si znalosti a dovednosti, které jim nakonec umožní úkol vyřešit. Během tohoto procesu děti nejen obsáhnou požadované znalosti, ale naučí se i další důležité dovednosti – komunikaci, systémové myšlení nebo používání technologií. Za sedm let existence se škola stala zdrojem inspirace a zajímali se o ni kolegové i novináři. Jako každá nová instituce ale také čelila mnoha výzvám. Limitem nového konceptu byly např. staré klasické školní prostory, navíc v budově, ve které souběžně funguje dalších šest různých škol. Důležité je také znovu všem kolegům, žákům, rodičům i úředníkům vysvětlovat, v čem vize školy spočívá, aby nedošlo k nedorozuměním (jako když si někdo školu hrou představoval jako výuku převážně pomocí videoher). Výzvou je i profesionální rozvoj učitelů, kteří na výuku s herními prvky nejsou na pedagogických školách připraveni. Škola brzy vytvořila ucelený vzdělávací program nejen pro své učitele, ale také pro ty z jiných škol, aby mohli svůj přístup rozšířit k více žákům. Přímá práce s učiteli může být k předání tohoto poselství podle zakladatelů lepší cestou než rozšiřování sítě vlastních škol. (1638)

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button