Stínové vzdělávání na vzestupu
Stínové vzdělávání, tj. soukromé mimoškolní doučování, je v Anglii a Walesu podle zprávy Suttonovy nadace na vzestupu, informuje server Independent. Za posledních deset let vzrostl počet jedenácti- až šestnáctiletých žáků veřejných škol, kteří si platí doučování, o třetinu, a je jich tak nyní více než čtvrtina, tedy zhruba 700 000. Téměř každý druhý státní učitel (43 %) podle zprávy někdy doučoval.
Celkově je obrat trhu se soukromým doučováním pro děti od pěti do osmnácti let odhadován na dvě miliardy liber. Nejvíce doučovaná je matematika a angličtina, dále přírodní vědy, španělština, francouzština. Při ceně zhruba 25 liber za lekci si však ne každý může doučování dovolit a předseda nadace Sir Peter Lampl proto varuje před rozevírajícími se nůžkami mezi chudšími a bohatšími studenty. Podle něj nikdo nechce bránit rodičům, aby dělali, co považují za nejlepší pro své dítě, doučování by ale mělo být více dostupné.
Zpráva vyzývá vládu, aby vytvořila systém účelových kupónů, které by slabším chudým studentům umožnily získat doučování. Obrací se zároveň i na agentury zprostředkovávající doučování, aby znevýhodněným studentům poskytovaly doučování zdarma. Jako dobrou praxi ukazují společnost Tutorfair, u které připadá na každého platícího studenta jeden neplatící. Vyzývá také tzv. grammar school, britské výběrové sekundární školy, aby seznamovaly všechny děti s typem přijímacích testů a aby chudší rodiny povzbuzovaly k podání přihlášek (specializované doučování připravující děti právě na tyto přijímací testy, tzv. jedenáct plus, jsou také velmi oblíbené, mohly by ale vést k dalším nerovnostem). (1634)