Jak může literatura dětem pomoci vzdělávat se v kontroverzních tématech

Jak můžeme dětem pomoci diskutovat o násilí a jiných důležitých tématech? Jak rozbít špatně utvořené názory díky neporozumění náhodnému komentáři od dospělých? Jak posílit toleranci a vzájemnost? Díky literatuře zabývající se bojem o lidská práva mají děti možnost utvořit si svůj vlastní názor a poté ho aplikovat také na současné problémy.

Mluví se o tom, jak je těžké „chránit“ děti od takových závažnějších témat a jaká je minimální věková hranice pro možnost zapojení se do diskuze o nich. Spisovatel Greg Neri říká, že nejraději píše pro děti na základní škole a rád zapojuje témata jako násilí mezi gangy, chudoba a jiné problémy sužující město, ve kterém žije. Spisovatelka Rita Williams-Garcia si myslí, že bychom měli důvěřovat dětem v jejich ochotě k učení a ony nám poté samy řeknou, na co jsou připravené a na co ne. Učitelé a knihovníci hrají klíčovou roli ve filtrování literatury, která se dostane k dětem. Občas je velmi těžké určit, co ještě pro děti vhodné je a co už ne.

Mnoho spisovatelů se shodne na tom, že různorodost v literatuře je věc lidských práv a pokud tam není, něco je špatně. V literatuře by někteří například uvítali více rasově různorodých hrdinů. Děti si chtějí číst o hrdinech, se kterými se mohou identifikovat. Diverzita v literatuře nejen podporuje sebepoznání u dětí, ale také pomáhá rozbíjet mylně vytvořené stereotypy.

Děti potřebují v knihách vidět všechny typy lidí a rolí, to jim pomůže otevřít oči a vidět svět takový, jaký je. (zdroj)

 

 

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button