Učitelé a asistenti: jak vytvořit perfektní vztah

Role asistentů učitele se školu od školy liší, podle toho, jestli asistent pracuje pouze s jedním žákem, anebo s celými skupinkami. Vztah mezi ním a učitelem je u každého individuální, podle vzájemných rozdílů, vlastností a zájmů.

Role asistenta ve třídě a její přínos býval často zpochybňován, hlavně kvůli míře pokroku žáků. Nedávné studie jsou ale daleko pozitivnější. Klíčem k úspěchu asistenta ve třídě je podle nich spolupráce a vztah mezi učitelem a asistentem.

Podle asistentky Liz Byrne hraje ústřední roli ve vztahu k učiteli právě dobrá komunikace. Největším úskalím je fakt, že komunikaci mezi učitelem a asistentem je potřeba věnovat čas i mimo pracovní dobu, bohužel tento čas nejsou ochotni všichni věnovat. V základní škole St Mary’s v East Barnetu je již běžnou zvyklostí, že se asistenti přímo zapojují do plánování výuky. Umožňuje jim to více pochopit, o co učitelům jde, a vhodněji se zapojit do výuky.

Dalším problémem je, jestli by se měl asistent více věnovat žákům individuálně anebo jestli to žákům škodí, protože se jim v tu chvíli nemůže věnovat sám učitel. Lacey Flook, učitelka na Bridge Learning Campusu v Bristolu říká, že by zde měla být nastavená vyváženost. Její asistentka se u žáků střídá a rotuje mezi skupinkami. Věnuje se všem žákům střídavě od těch nejnadanějších až po ty se speciálními potřebami. Učitelka navrhne, kteří žáci podle ní potřebují více vedení a pomoci, a poté to nechá na své asistentce a jejím vlastním uvážení. Způsob, kde se skupina zpožděných žáků oddělí od třídy, aby dohnala učivo, které nestíhají, je dnes méně populární a už se na školách skoro nevyskytuje.

Asistentka Lolly Hill, která pracuje na základní škole Whitton v Ipswichi říká, že schopnost studentů lépe se učit závisí na míře emocionální podpory, kterou jim je schopna poskytnout. Podle ní je pro děti jednodušší svěřit se se svými problémy právě asistentům, protože učitelé se mohou zdát příliš zaneprázdněni. Asistent, který si neudělá čas na to, aby blíže poznal své žáky, bude méně efektivní. Když vás má dítě rádo a líbíte se mu, tím spíše na vás chce udělat dojem.

„Každý potřebuje pozornost v jinou chvíli a z různých důvodů“ říká asistentka Jacqui MacKenzie. (zdroj)

Související články

One Comment

  1. Dobry den
    jsem AP rok ,nikdo mi nic neřekl ,co a jak mam dělat a na konci roku mi učitel řekl ,že ma ke mě vyhrady :(Byla jsem z toho špatná.Vyučující je dle meho nazoru drsná,kolegialita žádná ,je direktivní ,vše mam vědět automaticky,žádná domluva jak co chce ,a ja se snažila cely rok ,vše co mi řekla ,ptala jsem se,myslim ,že jsme pokorná a prace mě baví.
    mame žačka s zdrav problemy ,který musí mít u sebe lek v kapsičce a bylo mi vytknuto ,že nato zapomínám a při prosbě ,že si to budu hlidat ale pokud se nahodou stane ,že zapomenu at připomene .Tak odpověd byla ,ať nepočítám s tim ,že mi to bude připomínat ,že to je muj ukol , a nesmí se stat ,at to nějak vymyslim ,provedu abych nezapomněla,
    Nezlehčuji ukol ,ale je to povinnost obou ,jsme jeden tým,tady bohužel druhá strana to vidi jinak.Snažim se ,ale ta direktivnost mě dusí.
    Prace se mi moc líbí a chci se s tim poprat ,mam děti moc rada a fajn žačka…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button