Trendy

Učitelé a asistenti: jak vytvořit perfektní vztah

Role asistentů učitele se školu od školy liší, podle toho, jestli asistent pracuje pouze s jedním žákem, anebo s celými skupinkami. Vztah mezi ním a učitelem je u každého individuální, podle vzájemných rozdílů, vlastností a zájmů.

Role asistenta ve třídě a její přínos býval často zpochybňován, hlavně kvůli míře pokroku žáků. Nedávné studie jsou ale daleko pozitivnější. Klíčem k úspěchu asistenta ve třídě je podle nich spolupráce a vztah mezi učitelem a asistentem.

Podle asistentky Liz Byrne hraje ústřední roli ve vztahu k učiteli právě dobrá komunikace. Největším úskalím je fakt, že komunikaci mezi učitelem a asistentem je potřeba věnovat čas i mimo pracovní dobu, bohužel tento čas nejsou ochotni všichni věnovat. V základní škole St Mary’s v East Barnetu je již běžnou zvyklostí, že se asistenti přímo zapojují do plánování výuky. Umožňuje jim to více pochopit, o co učitelům jde, a vhodněji se zapojit do výuky.

Dalším problémem je, jestli by se měl asistent více věnovat žákům individuálně anebo jestli to žákům škodí, protože se jim v tu chvíli nemůže věnovat sám učitel. Lacey Flook, učitelka na Bridge Learning Campusu v Bristolu říká, že by zde měla být nastavená vyváženost. Její asistentka se u žáků střídá a rotuje mezi skupinkami. Věnuje se všem žákům střídavě od těch nejnadanějších až po ty se speciálními potřebami. Učitelka navrhne, kteří žáci podle ní potřebují více vedení a pomoci, a poté to nechá na své asistentce a jejím vlastním uvážení. Způsob, kde se skupina zpožděných žáků oddělí od třídy, aby dohnala učivo, které nestíhají, je dnes méně populární a už se na školách skoro nevyskytuje.

Asistentka Lolly Hill, která pracuje na základní škole Whitton v Ipswichi říká, že schopnost studentů lépe se učit závisí na míře emocionální podpory, kterou jim je schopna poskytnout. Podle ní je pro děti jednodušší svěřit se se svými problémy právě asistentům, protože učitelé se mohou zdát příliš zaneprázdněni. Asistent, který si neudělá čas na to, aby blíže poznal své žáky, bude méně efektivní. Když vás má dítě rádo a líbíte se mu, tím spíše na vás chce udělat dojem.

„Každý potřebuje pozornost v jinou chvíli a z různých důvodů“ říká asistentka Jacqui MacKenzie. (zdroj)

Zobrazít vice

Související články

Napsat komentář

Close