Vliv žebříčků univerzit
Na světovém akademickém summitu se minulý týden diskutovalo o vlivu srovnávacích tabulek univerzit a vysokých škol na jejich kvalitu, informuje pořadatel, server Times Higher Education. Téma bylo kontroverzní a vyvstala zejména otázka, zda se univerzity mají cíleně zlepšovat v konkrétní oblasti hodnocení národních či mezinárodních srovnávacích měření.
Jako příklad uvádí vysokoškolský pedagog ze Standforské univerzity Mitchell Stevens navýšení platu o 17 % na vysoké škole, kde dříve působil – více peněz nedostal jako ocenění za dlouhodobé výsledky na poli výzkumu, ale v rámci snahy školy o zlepšení své pozice v americké tabulce univerzit. Na univerzitách se totiž častěji ptají „Co mám dělat, abych se v tabulce posunul výš?“ místo toho, aby si položili otázku „Co můžu udělat, abych se zlepšil v tom, co považuji za důležité?“. A mezi důležitými místy pro zlepšení mohou být veřejné služby, rozšiřování znalostí nebo zvýšení podílu přijatých studentů z chudších prostředí.
Srovnávací žebříčky by podle Lance Kennedy-Phillipse z Pensylvánské státní univerzity měly poskytovat spíše kontext působení vysokých škol, jejich porovnání s podobnými institucemi, ale neměly by univerzity řídit. Veřejné školy musí plnit i neměřené cíle jako přípravu studentů na budoucí zaměstnání nebo poskytnutí kvalitních vzdělávacích zkušeností. Jako inspiraci vidí americkou vysokoškolskou sportovní asociaci, která sportovním týmům pomáhá soutěžit i spolupracovat. Při srovnávání univerzit se instituce po dvacet pět let zaměřují hlavně na soutěžící aspekt, Kennedy-Phillips hledá způsob, jak se přesměrovat také na spolupráci.
Srovnávací agentury ale mohou být taky vnímány jako jinak chybějící federální správní orgán pro sektor amerického vysokého školství. Kritikové by takovou vizi asi neschválili, protože už teď jim přijde, že vliv žebříčku je příliš velký, a je tu prostor pro zkvalitnění metodologie měření hodnot institucí, ale pokud by bylo agenturní hodnocení viděno vedle sběru jiných dat jako další nástroj, jak určit své strategie a zlepšit výuku, měla by tato myšlenka smysl. (zdroj)