Nedostatek spánku
Pro Zacharyho Lanea je každodenní vstávání do školy utrpením. Jak sám říká, má ve škole mnoho problémů kvůli pozdním příchodům, a přitom má na každý den nastavené čtyři budíky. A když už do školy přijde včas, má velký problém udržet pozornost.
Vědci pozorovali 2 017 studentů v 19 školách ve Virginii od 7. do 12. Třídy. Sledovali mnoho faktorů, které mají něco společného se spánkem, spojitost mezi množstvím spánku, jak unavení jsou studenti během dne a jejich mozkovou aktivitou nazvanou „sebe-regulace“ – schopnost ovládat své emoce, kognitivní funkce a chování.
Studenti, kteří chodí spát později, mají větší problémy s pamětí, jsou více impulzivní a rychleji a snadněji se rozčílí, přitom nezáleželo na tom, kolik hodin tito studenti naspali. Tento výzkum také vědcům pomohl rozeznat dva biologicky dané typy: ranní ptáčky a noční sovy.
Dr. Judith Owens si myslí, že díky tomu, že teenageři jsou spíše noční sovy, měla by škola začínat později. Protože na tom, jak dobře se vyspí, záleží správná sebe-regulace. Díky tomu by adolescenti podávali adekvátní výsledky a nebránil jim v tom fakt, že jejich mozek po ránu ještě spí.
Mnoho škol v Americe již zavedlo pozdější začátek školy na doporučení Americké akademie pediatrů. (zdroj)