Soukromá inspirace

Britské soukromé školy dosahují lepších výsledků než státní školy především proto, že mají lepší vybavení, více peněz a méně studentů se vzdělávacími problémy. Některé okolnosti ale mohou pomoci uspět i studentům státních škol, zjistila Amandy Wray, učitelka státní školy, při dvouletém výzkumném projektu zaměřeném na zlepšení podmínek pro talentované studenty.

Jak popisuje pro The Guardian, nejdříve ji na soukromých školách, včetně těch nejlepších v zemi, zaujaly vzrušené debaty s ostaními učiteli o společném vyučovacím předmětu. Wray na své škole vždy učila fyziku jako jediná a odborné rozhovory s kolegy jí připomněly, proč se kdysi pro učitelství rozhodla. Podobně zajímavé debaty vedou kantoři i se svými žáky v akademickém, oborově zaměřeném jazyce (výzkum ukázal, že právě nedostatek odborného jazyka brzdí nejlepší studenty státních škol).

Učitelé jsou ve svých oborech silní a nestydí se své znalosti ukázat. Nejdůležitějším poznatkem byl ovšem důraz na samostatné studium a rozvoj vhodných studijních návyků mimo školu. Wray si uvědomila, že i když svým studentům na státní škole říkala, že potřebují čtyři až pět hodin samostatné práce týdně, neměli příliš představu, co by mimo třídu měli dělat. Zadávala jim proto konkrétní úkoly, jako čtení článků, vyplňování cvičebnic apod. Po zkušenosti ze soukromých škol se ale na domácí přípravu začala soustředit víc a motivovala studenty k prozkoumání vlastních témat mimo osnovy nebo k diskutování nad televizními zprávami.

Ve třídě začala oceňovat každého, kdo se na cokoli zeptal, namísto toho, aby byly otázky vnímané jako důkaz nepochopení látky. Její nový „soukromý“ přístup přinesl ovoce – studenti nyní sami chodí s tématy, o kterých by se toho chtěli více dozvědět, a sami se je také snaží nastudovat. Vlastní učení berou jako dobrou cestu, jak se naučit přemýšlet a rozvíjet svůj potenciál. A když minulý týden Wray jednu hodinu vynechala, později zjistila, že studenti si bez vedení suplujícího učitele zvolili téma, o kterém slyšeli ve zprávách, vyhledali si k němu vše podstatné a zbytek hodiny o něm sami diskutovali. (zdroj)

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button