TIMSS 2015

Trendy v mezinárodní matematice a přírodních vědách (TIMSS) srovnávají oborové znalosti žáků v pátém až desátém ročníku. V roce 2015, 20 let od začátku testování, bylo Massachusettským institutem hodnoceno na 600 000 dětí z 57 států.

I když se o metodice sběru dat vedou diskuze, výsledky potvrzují, že nejlepší v oboru jsou ve všech věkových kategoriích asijské země: Singapur (s výrazným náskokem), Hongkong, Jižní Korea, čínský Tajpej a Japonsko. Z evropských zemí dosáhly nejlepšího umístění Rusko (u desetiletých dětí překvapivě hned na šestém místě), Severní Irsko, Norsko, Irsko nebo Anglie. Spojené státy se v nejstarší kategorii umístily na čtrnáctém místě před Dánskem. Německo skončilo až na dvacáté čtvrté pozici před Slovinskem. Britští páťáci dopadli hůř než starší spolužáci, z evropských zemí je předstihli Finové, Rusové, Poláci, Maďaři, Slovinci, Švédové i Norové, a lépe než na jejich patnácté pozici se umístily i Spojené státy nebo Kazachstán.

Britští experti výsledky své země hodnotí nepříliš pozitivně. Přestože je patrné dlouhodobé zlepšení, ve srovnání s posledním testováním v roce 2011 jsou výsledky v podstatě stejné. Naopak oceňované Finsko v krátkodobém srovnání pokleslo a dalo prostor jiným zemím, u nichž je zřejmé velké zlepšení – Polsku, Kazachstánu, Slovinsku i České republice. Ta se podle přehledu v odkazu na oficiální výsledky drží v kategorii žáků 13 až 14 let na 31. místě, v nejstarší kategorii se žáci testování nezúčastnili.

Odborníci jsou překvapeni zejména v rozdílech mezi pohlavími. Zatímco starší dívky mají srovnatelné výsledky jako jejich spolužáci, mladší chlapci své spolužačky znatelně předstihnou. V celosvětovém trendu snižování „mezery“ v přírodovědných oborech se jedná o neblahé zjištění. Pětice nejlepších východoasijských zemí ale ve všech ročnících zaostává v tom, jak si žáci učení matematiky nebo věd užívají. Zatímco např. v Anglii víc než 90 % dětí vnímá tyto předměty jako zajímavé nebo velmi zajímavé, studenti s lepšími znalostmi si je tolik neužívají. I angličtí žáci ale o vědy ztrácí s vyšším věkem zájem. (zdroj)

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button