5 zajímavostí ze světa vzdělávání 10.1.

Text: Markéta Majerová

2017: PISA pro předškoláky

OECD ve svých mezinárodních testech PISA třikrát ročně srovnává patnáctileté studenty ve stále více zemích světa. Ke konci roku 2017 by měly proběhnout pilotní testy dovedností pětiletých dětí IELS. Co všechno mohou srovnávací testy pro předškolní výuku přinést? K otevření diskuze publikovalo devět odborníků z Evropy, Severní Ameriky a Austrálie článek, který shrnuje hlavní rizika: 1. Podoba vzdělávání je především politickou otázkou, navrhované testy se ale tváří jako technická věc. 2. OECD testy vzbuzují dojem objektivity. Autoři článku však namítají, že nastavení testů vychází z konkrétní perspektivy. 3. IELS se nevypořádávají s kritikou metodologie srovnávání, které čelí samy PISA testy. 4. Každé mezinárodní srovnání vyžaduje zjednodušení vzdělávacích paradigmat na společný základ. 5. Ani v sekci rizik neřeší OECD možné neblahé dopady svého velkého vlivu.

Co všechno je inovace?

Thomas Hatch se na svých stránkách věnuje inovacím ve vzdělávání a tomu, jak je tento termín vnímán v různých zemích. Někde se zdá být inovativní cokoli, co vybočuje, jinde musí jít o skutečně revoluční změny. Rozdíl lze ilustrovat na odlišném přístupu Malajsie a Singapuru. Singapur se dlouhodobě drží na vrcholu srovnávacích testů, malajští studenti se v matematice, čtení nebo přírodních vědách objevují v žebříčcích až o průměrně padesát příček níž. Přesto jsou právě v Malajsii inovační snahy velmi podobné těm např. americkým: otevírá se stále více alternativních škol, ať už výdělečných, nebo neziskových, a nestátní skupiny vytváří další vzdělávací příležitosti: odpolední kroužky, tábory, workshopy, silný je i proud domácího vzdělávání.

Oxford spustil MOOC

Oxfordská univerzita oznámila svůj první hromadný otevřený online kurz ve spolupráci s online sítí univerzit ze Spojených států. Bude otevřen kurz ekonomiky ve spolupráci s online platformou edX, zorganizovaný Harvardem a Massachusettským institutem technologie. Nutnost MOOC kurzů v posledních letech stoupá, a to hlavně ve Spojených státech. Jejich přívrženci argumentují, že zde je potřeba více volně dostupných online zdrojů, zatímco skeptici argumentují tím, že výuka opravdového učitele nelze být nahrazena replikou na internetu. Oxford už několik online zdrojů nabídl pomocí služby iTunes U nebo oddělení pro další vzdělávání. Online síť edX dnes má více než 9 milionů studentů a poskytuje přes 900 online kurzů od univerzit, jako Harvard, MIT, Berkeley ve Spojených státech, Edinburg, Imperial College v Londýně a dalších z celého světa. 

Prosincová hodina kódu

5. – 6. prosince tohoto roku proběhne takzvaná Hodina kódu. Akci pořádá v rámci Týdne vědy společnost Code.org, hodlá studenty zaujmout příležitostí zkusit si programování nebo tvorbu videoher. Děti od čtyř let si zde budou moci vyzkoušet různorodé samostatné, ale i skupinové aktivity, děti mohou pracovat na počítačích, telefonech i tabletech. Dokonce i „bezdrátové“ aktivity budou k dispozici, pokud někdo nebude mít přístup k přístroji.

Jak mohou audioknihy pomáhat?

Poslouchání audioknih se může zdát jako zjednodušování, někteří učitelé v něm ale naopak vidí mnoho výhod. Pro Ashley Alicea, učitelku třetí třídy, byly audioknihy více než nápomocné. Ashley říká, že poslouchání dětem pomohlo nejen v motivaci, ale i v rozvoji představivosti. Když zmizí nutnost dekódovat každé slovo, mají děti možnost se opravdu zaměřit na příběh a poté se také lépe zapojit do třídní diskuze.

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button