Vysokoškolské trendy 2017
I když nemůže nikdo přesně určit, kam se středoškolští absolventi letos zapíší, server University World News ukazuje, jaké trendy lze letos v mezinárodní migraci za vzděláváním očekávat.
Počet zahraničních studentů roste. Z aktuálních zhruba pěti milionů má být podle odhadů v roce 2025 více než osm. Kromě tradičních západoevropských a severoamerických destinací ale mají více mířit i do jiných regionálních center, hlavně v jihovýchodní Asii nebo na Blízkém Východě, kde na přilákání zahraničních studentů školy spolupracují s tamními vládami. Školy, které k náboru v zahraničí používají agenty, musí být připraveny zaplatit více a nabídnout lepší stipendia.
Zvýšení objemu zahraničních studentů lze očekávat i v Kanadě. Už za rok 2016 Kanada hlásí 8% meziroční nárůst celkově, 11% u studentů z Číny a 28% u indických studentů. Kanadská vláda udělala z přívětivého prostředí pro zahraniční studenty prioritu a pro absolventy nabízí poměrně snadnou cestu k získání kanadského občanství.
Stále více studentů přitahuje i Čína, která se se současnými 33 miliony vysokoškoláků může brzy stát zemí se světově nejvyšší vysokoškolskou populací. 70 000 z těchto studentů přišlo z jihovýchodní Asie, jen počet Indů a Pákistánců studujících medicínu se za posledních deset let ztrojnásobil. Čínští studenti mohou naopak méně cestovat za vzděláním do Spojených států jednak proto, že v Číně celkově ubývá mladých lidí a také už téměř polovina Číňanů vnímá podle průzkumů americký vliv na svou zemi jako hrozbu.
Ubývat má i zahraničních studentů z Blízkého Východu. V Saudské Arábii byl značně zredukován stipendijní program krále Abdulahha. Nižší ceny ropy i přísnější pravidla pro získání víz omezí příliv studentů do Spojených států i z okolních zemí.
Co mohou univerzity, které stojí o to být mezinárodní, pro nábor více zahraničních studentů dělat?
Mohou diverzifikovat svou strategii a zaměřit se i na jiné než dosud tradiční země, zejména ty, kde posiluje střední třída a hrubý domácí produkt. Smlouvy o spolupráci by měly být přehodnoceny tak, aby byl oboustranný proud studentů skutečně efektivní. Součástí plánu by měl být online zápis studentů a online studium. K zaujetí potenciálních studentů je třeba volit i inovativní metody, např. letní studijní kempy spojené s kulturním zážitkem, a spolupracovat i s jinými školami. Náboroví stratégové by měli využívat velkých dat a prediktivní analýzy. Zajímat by se přitom měli nejen o to, kdy a jak se studenti zapsali, ale také proč se jiní nezapsali. Ignorovat nelze ani geopolitické události a nálady. (zdroj)