Posedlost daty
Politici ve školství v britském Walesu by měli přestat být „posedlí daty“ a zaměřit se na širší ukazatele kondice tamního vzdělávání, jako je např. zdraví a spokojenost žáků, doporučuje místní nezávislý think-tank Bevan Foundation.
Server Sec-Ed shrnuje jeho zprávu Výsledky PISA: cesta kupředu pro vzdělávání ve Walesu?, která se také vymezuje proti kontroverzní kategorizaci škol způsobující odliv dětí z hůře hodnocených okrajových škol.
Dokument profesora Davida Egana se čtyřicetiletou praxí ve výuce a výzkumu apeluje na větší zapojení rodin a komunit. Jako největší hrozbu systému vidí chudobu, která u dětí stále způsobuje nerovné vzdělávací šance.
Podle autora by se měl přehodnotit celý přístup ke zlepšování vzdělávání podle tzv. globálního vzdělávacího reformního hnutí soustředěného na odpovědnost a výsledky zejména v mezinárodním srovnávání. Naproti tomu by doporučil návrat k hodnotám z roku 2001 vyjádřených v dokumentu Učící se země.
Ředitelka think-tanku dodává, že studijní výsledky závisí stejně na faktorech vně školy, jako na školním prostředí. Nejlepší školy mají dobré vztahy s místními komunitami a rodinami, zajišťují kvalitní profesionální rozvoj pedagogů a efektivně bojují s chudobou.
Učitelské odbory se se zprávou ztotožňují. Chudoba je v zejména v některých oblastech tíží a jako nespravedlivé vidí i rozdílné financování v přepočtu na žáka pro různé školy. Podle nedávného průzkumu vidí 70 % učitelů ve škole hladové děti, 80 % učitelů vidí děti bez potřebného vybavení a 81 % učitelů vidí děti bez energie v důsledku nedostatečné výživy.
Odbor školství nicméně považuje mezinárodní srovnávání PISA za směrodatné a sledují ho s velkým zájmem, protože je třeba ukázat mladým lidem, že se mohou poměřovat s těmi nejlepšími. Odpovědnost, ať už za výsledky zkoušek, nebo za kategorizaci škol, je pro ně důležitý nástroj pro implementaci reforem, které mají zvýšit standard pro všechny. (zdroj)