Trendy

Posedlost daty

Politici ve školství v britském Walesu by měli přestat být „posedlí daty“ a zaměřit se na širší ukazatele kondice tamního vzdělávání, jako je např. zdraví a spokojenost žáků, doporučuje místní nezávislý think-tank Bevan Foundation.

Server Sec-Ed shrnuje jeho zprávu Výsledky PISA: cesta kupředu pro vzdělávání ve Walesu?, která se také vymezuje proti kontroverzní kategorizaci škol způsobující odliv dětí z hůře hodnocených okrajových škol.

Dokument profesora Davida Egana se čtyřicetiletou praxí ve výuce a výzkumu apeluje na větší zapojení rodin a komunit. Jako největší hrozbu systému vidí chudobu, která u dětí stále způsobuje nerovné vzdělávací šance.

Podle autora by se měl přehodnotit celý přístup ke zlepšování vzdělávání podle tzv. globálního vzdělávacího reformního hnutí soustředěného na odpovědnost a výsledky zejména v mezinárodním srovnávání. Naproti tomu by doporučil návrat k hodnotám z roku 2001 vyjádřených v dokumentu Učící se země.

Ředitelka think-tanku dodává, že studijní výsledky závisí stejně na faktorech vně školy, jako na školním prostředí. Nejlepší školy mají dobré vztahy s místními komunitami a rodinami, zajišťují kvalitní profesionální rozvoj pedagogů a efektivně bojují s chudobou. 

Učitelské odbory se se zprávou ztotožňují. Chudoba je v zejména v některých oblastech tíží a jako nespravedlivé vidí i rozdílné financování v přepočtu na žáka pro různé školy. Podle nedávného průzkumu vidí 70 % učitelů ve škole hladové děti, 80 % učitelů vidí děti bez potřebného vybavení a 81 % učitelů vidí děti bez energie v důsledku nedostatečné výživy.

Odbor školství nicméně považuje mezinárodní srovnávání PISA za směrodatné a sledují ho s velkým zájmem, protože je třeba ukázat mladým lidem, že se mohou poměřovat s těmi nejlepšími. Odpovědnost, ať už za výsledky zkoušek, nebo za kategorizaci škol, je pro ně důležitý nástroj pro implementaci reforem, které mají zvýšit standard pro všechny. (zdroj)

Zobrazít vice

Související články

Napsat komentář

Také by vás mohlo zajímat

Close
Close