Trendy v online studiu
Na celosvětový Den digitálního učení zveřejnila organizace GoConq průzkum dvou a půl milionu svých uživatelů, studentů i učitelů ze 160 zemí, informuje server eCampus News. Organizace nabízí svým klientům rozsáhlou platformu pro online učení a sleduje trendy v internetovém učení studentů od druhého stupně základních škol až po postgraduální studia.
Výsledky potvrzují, že online studium je stále ještě záležitostí jednotlivců, ne skupin. I přes sílící trend sociálních sítí si téměř 80 % uživatelů vybírá aktivity pro sebe sama, ne ve spolupráci s jinými. Autoři zprávy to vidí jako pozůstatek starších výukových metod. Číslo se ale pomalu snižuje, a jak se technologie ve vzdělávání rozšiřují, včetně online spolupráce mezi školami i z různých zemí, očekává se stále větší vliv kolaborativního online studia.
Uživatelé se na vzdělávací aplikace připojují častěji z počítače nebo tabletu, i když se celkově rozšiřuje i připojování z mobilních telefonů. Přes telefony však studenti spíš jen prohlíží materiály, než že by vytvářeli nějaký obsah.
Nejoblíbenějším předmětem je angličtina jako cizí jazyk a po ní přírodovědné a technické oblasti. Online učení totiž podle autorů využívají studenti většinou jako náhražku v oblastech, ve kterých běžné školství zaostává, a v předmětech, které jsou tradičně považovány za obtížné a nedostupné, jako je programování nebo fyzika.
Mezinárodní srovnání přineslo zajímavé geografické poznatky. Vlastní materiály si v platformě vytváří nejvíc kolumbijští účastníci (93 %) a studenti z dalších latinskoamerických zemí. Němečtí studenti nejvíce sledují obsah ostatních uživatelů, nejpočetnější studijní skupiny vytváří Brazilci, nejaktivnější skupiny jsou australské, ve Spojených arabských emirátech se nejvíc lidí připojuje přes mobilní telefon. Američtí účastníci mají nejvíce e-learningových nástrojů, Britové se nejvíc soustředí na přírodovědné předměty.
Nejoblíbenějším nástrojem k učení jsou mentální mapy (mind maps). Ve vyhledávačích hledá tento nástroj o polovinu víc lidí než před pěti lety. Uživatelé celkově preferují interaktivnější nástroje, kromě mentálních map také kartičky nebo kvízy oproti tradičnějším poznámkám nebo slidům (v poměru 8:1). (zdroj)