Vývoj vzdělávacích technologií

Technologie ovlivňují vzdělávání a potřeby vzdělávání ovlivňují vývoj technologií. Vztahy mezi technologickými firmami a školskými odborníky se ale v poslední dekádě změnily. Zatímco dříve politici zajišťovali školám především internetové připojení a hardwarové vybavení, přičemž si museli vybírat z nabídek počítačových společností, dnes jsou technologie ve školách založeny především na aplikacích, které je možné spustit na nejrůznějších zařízeních, včetně mobilních telefonů. Školy se jako celky nemusí rozhodovat pro ucelený systém, každý učitel si vybírá to nejvhodnější pro sebe a své žáky a vývojáři musí naslouchat jejich potřebám, aby byly jejich další „edTech“ vychytávky použitelné.

Společnosti chtějí samozřejmě investovat jen do takových aplikací, ve kterých vidí potenciál. Společně s dalšími investory nebo s pomocí od ministerstva školství ale mohou být podpořené méně komerčně využitelné aplikace. V Singapuru založili přesně pro takové případy eduLab, společnost, která podporuje a pomáhá financovat projekty navržené samotnými učiteli, jak popisuje Thomas Hatch na svých stránkách i na serveru International Education News.

EduLab funguje jako prostředník mezi investory, vývojáři, politiky a běžnými učiteli, kteří mají nápady nebo vyjadřují potřeby svých žáků. Je to jedna ze singapurských snah, jak podpořit vývoj nových postupů ve školství tzv. odspodu, když jinak politici většinou zavádí nové přístupy shora.

Příkladem procesu může být chemikář, který se snažil pomoci studentům zapamatovat odborné názvosloví pomocí karetní hry. Pomocí projektu v eduLab provedli srovnávací studii o přínosech této hry, a když se prokázalo, že studentům učení zjednodušuje, byla navržena její digitální podoba včetně vizualizací a sběru dat pro učitele, kteří tak ví, jak jejich žáci postupují a co je pro ně největší problém. Výsledkem je komerční aplikace vývojářského start-upu dostupná na iTunes i GooglePlay.

Díky eduLabu mohou být podpořeny i aplikace řešící místní potřeby, které nebudou mít takový obchodní potenciál. Zároveň eduLab vytváří síť kontaktů mezi politiky, pedagogy a odborníky, které mohou vyřešit i netechnologické problémy v oboru. Řeší se i hodnocení používání aplikací, které čelí metodologickým výzvám (hodnocení malých skupin, kontrola dalších vlivů v komplexním prostředí školní třídy apod.).

I když zatím nejsou přínosy eduLabu pro singapurské žáky měřitelné, je to nový pohled na vliv technologií ve vzdělávání – místo řízené proměny celé výuky se projekty zaměřují na konkrétní jednotlivosti. Důležitější než dopad na metody více orientované na studenty je tu propojení technologické odbornosti a učitelské místní znalosti. Osvědčené projekty eduLabu jsou k dispozici na jeho stránkách nebo v publikacích. (zdroj)

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button