eSporty na univerzitách
Na amerických, britských i kanadských univerzitách se začínají zabydlovat eSporty, zatímco se jejich ohlas rozšiřuje po světě, informuje server Times Higher Education. První turnaj ve videohrách byl uspořádán na Stanfordské univerzitě už v roce 1972 a nyní se šampionátů eSportů účastní miliony příznivců po celém světě.
Mnoho univerzit ve Spojených státech eSporty podporuje různými způsoby. Univerzita v Kalifornii nedávno otevřela videoherní arénu o ploše 325 m2. 28 univerzit ve Spojených státech má své vlastní eSport týmy. Propagátor a zakladatel stipendia na Torontské univerzitě Victor Xin trvá na tom, že eSporty neumožňují studentům vyhýbat se škole a ještě za to dostávat peníze na rozdíl od jiných sportů, na které studenti mají možnost získat stipendia. Příjemci musí prokázat vůdcovské schopnosti a navíc mít dobré známky v klasických předmětech.
V Británii se Národní studentské odbory snaží uznat eSporty jako oficiální týmovou disciplínu, podobně jako o to usilují jejich severoameričtí kolegové. Proces komplikuje nedostatek institucionalizace a závislost videoher na komerčních vlastnících jednotlivých produktů, přesto se vnímání eSportů posouvá.
eSporty jsou čím dál častěji předmětem akademického výzkumu. Čínská univerzita v Pekingu nabízí titul v oboru eSport managementu a školy v Berkeley a na Floridě společně představily krátké kurzy o strategiích ve hře StarCraft. Odborné příspěvky se již pravidelně objevují na vědeckých konferencích se zaměřením na běžné sporty, i když některé časopisy ještě váhají s publikací takových článků.
O eSporty se začali zajímat nejen odborníci z odvětví zdravotnictví a sportovního managementu, ale silně propojená eSport komunita může být i sociologickým fenoménem.
Německý profesor Froböse zaznamenal mezi konzervativnějšími kolegy pozitivní ohlasy na své několikaleté výzkumy – právě výzkum může odbourat předsudky a pomoci získat společenské uznání. Když už se fenoménu eSportů věnují univerzity, nemůže jít jen o krátkodobý trend. (zdroj)