Trendy

Odbornost 2.0

Americké technické školy mění koncept odborné výuky, aby se jejich studenti dokázali na trhu práce lépe uplatnit, informuje zpravodajský server The Atlantic.

Na odborné škole Henryho Forda u Detroitu kromě tradičních tréninků sváření učí žáky, jak fungují automatizované stroje a jak se opravují. Učitelé úmyslně kazí senzory a jejich svěřenci musí nejen poznat, co je špatně, ale také společně přijít na to, jak problém vyřešit. A k tomu je potřeba dobrá komunikace, kritické myšlení a schopnost organizovat čas.

Škola tak reaguje na změny na pracovním trhu, kdy už často není úkolem zaměstnance usadit panel na dopravní pás, ale spolu s kolegy korigovat stroj, který tuto práci obstarává. Podle zprávy Světového obchodního fóra zmizí do roku 2020 na 7,1 milionu pracovních míst právě v důsledku automatizace. Naopak budou ale potřeba specializované pozice, které nedávno ještě ani neexistovaly. Na 65 % dnešních žáků základních škol tak bude pracovat v oborech, které se ještě neučí. Do osnov se proto dostávají měkké dovednosti, které jsou zapotřebí, aby absolventi při další ekonomické krizi nezůstali bez náhradních možností.

Do školy se teď vrací i ti, kteří už zkoušky odbornosti mají, ale chtějí se lépe uplatnit. Nově se učí, jak se učit – budují si základy pro celoživotní vzdělávání a kritické myšlení.

I přes modifikaci učiva čelí zdejší odborné školy nejrůznějším potížím. Hodně studentů odchází před formálním dokončením kvůli pracovním nabídkám, které se neodmítají. Nalákat na technická studia ženy se také stále nedaří tak moc, jak by školy chtěly. Dovybavit laboratoře novými technologiemi je finančně náročné. Předchozí generace má navíc s odborným vzděláváním špatnou zkušenost, protože jim často lepší práci nezajistilo, a rodiče tak své děti vidí raději na teoretických studiích. Populární jsou proto duální programy, které kombinují obojí, odbornost i teoretičnost. (zdroj)

Zobrazít vice

Související články

Napsat komentář

Také by vás mohlo zajímat

Close
Close