Plyšák v knihovně

Noc s oblíbeným plyšovým kamarádem v knihovně povzbuzuje děti ke čtení i dlouho po skončení akce, informuje server EurekAlert. Výzkum týmu ze čtyř japonských univerzit potvrdil, že je to efektivní cesta, jak v dětech probudit  a podporovat lásku ke čtení a jak zlepšit jejich čtenářské návyky. Autoři chtějí podpořit šíření podobných akcí po celém světě.

Programy zaměřené především na začínající čtenáře a jejich vztah k obrázkovým knihám běží v různých zemích. Děti s sebou na noc do knihovny vezmou oblíbeného plyšáka, kde jim hračka hledá ty nejlepší knížky. Zaměstnanci a dobrovolníci je při tom nafotí a ráno dají dítěti vybrané knihy, aby je svým plyšovým kamarádům přečetlo.

Protože dosud chyběly vědecké důkazy o vlivu takových akcí, rozhodli se japonští výzkumníci sledovat, jaký efekt mají a jak dlouho trvá. Výsledky je překvapily – nejen že děti účastnící se takových programů měly později o knihy větší zájem, ale osvojily si i nový zvyk číst svým kamarádům, což dřív samy nedělaly.

Autoři zkoumali chování dětí v den akce, tři dny poté a po měsíci. V den akce počet dětí předčítajících hračkám významně narostl, avšak po třech dnech se efekt vytratil. Po měsíci stačilo dětem chvíli hračku schovat a další den jim ukázat fotky z akce, aby se zájem opět probudil.

Fotky podněcují představivost dětí, které často věří, že knížku skutečně vybral jejich plyšový kamarád.

Čtení plyšákům je zajímavým obohacením rozvoje dětské slovní zásoby a představivosti. Navíc děti podporuje v aktivnějším a spontánnějším čtení, narozdíl od pasivního předčítání knih rodiči. (zdroj)

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button