Zažít nudu nevadí

Psychologové a experti na vývoj dětí varují, že přílišná organizace letního času dětí není příliš vhodná a může dětem znemožnit najít jejich vlastní opravdové zájmy, uvádí zpravodajský server Quartz.

Lyn Fry, londýnská dětská psycholožka se zaměřením na vzdělávání, zdůrazňuje, že rolí rodiče je připravit dítě na to, aby dokázalo najít své místo ve společnosti. Být dospělý podle ní znamená zaměstnávat se a vyplňovat svůj volný čas tím, co nás dělá šťastnými. Pokud ale dětský čas stále plánují rodiče, nenaučí se to dělat děti samy. Teresa Belton, hostující na univerzitě East Anglia, studuje souvislost mezi nudou a představivostí a říká, že prožití nudy je klíčové pro vytváření „vnitřních stimulů“, které pak umožňují skutečnou kreativitu

Významem nudy ve vývoji dětí se vědci zabývají už několik desetiletí. Už v roce 1930 píše ve své odborné knize filozof Bertnard Russell, že představivosti a schopnosti vyrovnat se s nudou se musíme naučit už jako děti. Psychoanalytik Adam Philips pak ve své knize z roku 1993 uvádí, že schopnost nudit se může být pro dítě vývojovým úspěchem. Dospělí by podle něj neměli po dětech požadovat, aby se o konkrétní věc zajímaly, ale dát jim čas, aby si samy našly, co je skutečně zajímá.

Na nudě není nic špatného, je přesvědčena Fry. Rodičům před letní pauzou doporučuje, aby si s dětmi (od čtyř let) sedli a sepsali seznam toho, co by všechno děti chtěly během léta dělat – hrát karty, přečíst knížku, uvařit skvělou večeři nebo třeba fotografovat. Až pak děti přijdou s tím, že se nudí, může je rodič na seznam odkázat a ony uvidí, co vlastně chtěly dělat. (zdroj)

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button