Literární noc
Text: Markéta Dvořáková
Jmenuji se Markéta Dvořáková a pracuji jako pedagog volného času v Domě dětí a mládeže Praha 2. Pravidelnou akcí Literární noc se snažíme neobvyklou a zábavnou formou probouzet v dětech zájem o čtení. Zároveň se vždy zaměřujeme na určitou oblast literární teorie, děti si tedy kromě hezkých zážitků odnáší i nové poznatky. Mnohé z těchto aktivit mohou využít i učitelé ve školách či rodiče, kteří rádi tráví s dětmi čas u knihy. V následujících řádcích najdete pár tipů, jak na to. A nemusí to být zrovna v noci.
Tip číslo 1: Nechte děti vybrat knihu, která je zaujala, a dejte jim prostor o ní vyprávět
V úvodní aktivitě se děti rozdělily do dvou skupin, v rámci kterých představily ostatním pohádkové knihy, které si přinesly. Vedoucí nejprve modelovaly situaci, aby děti věděly, jak by to mohlo vypadat, a co zajímavého o své knize mohou povědět. Setkali jsme se s rozličnými typy pohádek, dalo by se říci, že děti obsáhly víceméně celou škálu od známých pohádkářů – jako jsou Karel Jaromír Erben, Božena Němcová, bratři Grimmové či Hans Christian Andersen – až po neobvyklé, méně známé autory… a pak moderní typy pohádek – například Lingvistické pohádky, Žižkovské strašidelno nebo soubor ruských pohádek Baba Jaga, kostlivá noha. Došlo také na čtení oblíbených úryvků, někdy dokonce i celých příběhů.
Tip číslo 2: Vyrobte s dětmi loutky a vymyslete vlastní pohádkový příběh
V našem případě to ale nebylo tak jednoduché. Každý měl předem určenou svou vlastní postavu, kterou bylo potřeba vytvořit. Navíc byly děti rozlosovány do skupin podle prostředí, ve kterém se měl jejich příběh odehrávat, a musely svou pohádku začít předem určenou větou. Ve většině případů se tedy stalo, že postavy, prostředí a úvodní věta k sobě vůbec nepasovaly. To ale nikomu nevadilo, ba naopak – tato skutečnost skupiny inspirovala k vytváření legračních a velmi originálních příběhů.
Tip číslo 3: Nechte děti vlastní příběh zahrát
Pro představení divadel byla připravena malá divadelní scéna s reflektorem. Všichni se navzájem těšili na své herecké výkony. Jako první jsme viděli loutkovou hru s názvem V lese. Vyprávěla o Marušce, která potkala čarodějnici, od níž dostala jahody. Druhá hra byla o Širokém, který urazil zlou královnu, a ta ho začarovala v žábu. Ve třetí loutkové hře pozvali čaroděj, kůň a vodník na návštěvu do krásného zámku princeznu. A v poslední pohádce s názvem O zlém skřítkovi, se nakonec princi podařilo probudit zakletou vílu polibkem. Všichni herci se svými loutkami sklidili obrovský aplaus, jejich příběhy byly vtipné a velmi vydařené!
Tip číslo 4: Vyzkoušejte pohádkovou štafetu
Šlo o hru, kdy po celém DDM byly poschovávané věty, které říkají pohádkové postavy. Skupiny dětí si před začátkem závodu vylosovaly postavy, jejichž všechny vyřčené věty pak bylo za úkol co nejrychleji přinést. Za zvuků hlasité podpory vybíhala jedna čtveřice za druhou. S postupným přibýváním správných vět u postav se zvyšovala i hladina adrenalinu. Kdo vyhraje? V závěru závodu už se všichni povzbuzovali, co jim síly stačily. Nakonec se jednomu šťastlivci konečně podařilo přinést vytouženou poslední větu. Hra za jásotu vítězů skončila. Děti pak ještě hodnou chvíli nadšeně diskutovaly o jejím průběhu.
Tip číslo 5: Využijte flipchart
Ještě před tím, než všichni ulehli do spacáků, jsme si všichni společně zopakovali základní znaky pohádek. Děti se vystřídaly v zapisování myšlenek a informací na flipchart a pak jsme si informace společně shrnuli.
Literární noc je výjimečnou příležitostí, jak v dětech podporovat lásku ke knihám a literatuře obecně. Pokud máte možnost, určitě ji v některém z DDM vyzkoušejte nebo si se svými žáky či dětmi zkuste udělat vlastní. I když se po takové noci budete cítit nevyspaní, uvidíte, že druhý den nebudete litovat.