E-knihy pro batolata
Pediatři, odborníci na vzdělání i rodiče se shodují: pravidelné čtení dětem od raného dětství zvyšuje jazykové dovednosti a zájem o čtení. Debata a výzkumy se soustředí na otázku, zda je rozdíl, jestli rodiče předčítají z tištěné nebo elektronické knihy. Studie autorů z Dakotské a Torontské univerzity, již představuje server ScienceDaily s odkazem na Frontiers, přináší nové poznatky. Zdá se, že e-knihy nejsou pro batolata tak rušivé jako pro předškoláky.
Výzkumu se účastnilo sto dva batolat ve věku sedmnácti až dvaceti šesti měsíců. Rodiče jim předčítali dvě knihy buď v elektronické, nebo v tištěné podobě a děti měly po čtení identifikovat zvířátka z příběhu. E-knihy přitom obsahovaly řadu doprovodných zvuků a efektů, rodiče ale neměli žádné instrukce, zda a jak je používat. Aby byly tištěné verze identické, vytvořili je autoři tiskem a svázáním printscreenů elektronických knih.
Ukázalo se, že batolata, kterým bylo předčítáno z e-knih, dávala větší pozor, víc se procesu účastnila a víc komentovala příběh. Rozvoj slovní zásoby byl testován na pojmenování nového divokého zvířete, které děti zatím neznaly.
Rodiče podle předpokladu ukazovali více obrázků při čtení tištěné knihy. Mluvili o příběhu stejně bez ohledu na typ knihy. Děti se ale více soustředily u elektronických knih a byly na čtení více připraveny. Nové zvíře si zapamatovaly lépe děti s předčítanými elektronickým knihami, to ale podle autorů neznamená, že elektronické knihy podporují učení více, jen zvyšují pozornost dětí, což vede k lepším výsledkům.
Nemusí to ale platit o všech typech e-knih. Čím víc mají interaktivních nástrojů, tím více mohou odvádět pozornost od čtení a rušit tak učební proces. E-knihy pro předškoláky ukazují na jedné interaktivní stránce maximálně dvě věty. Starší děti už mají více textu a musí „chytat“ příběh přes víc doprovodných efektů. Proto mohou e-knihy předškolákům rušit čtení víc, než je tomu u batolat.
Zájem a zapojení, které elektronické knihy i u batolat vyvolávají, vyžaduje podle autorů další výzkumy. (zdroj)