Známky nezaručí úspěch

Aschley Lamb-Sinclear popisuje pro The Atlantic, jak se s kolegy na své střední škole rozhodla v hodinách angličtiny v druhém ročníku šest týdnů neznámkovat.

Podle výzkumu je hodnocení studentů čísly nebo písmeny s komentáři překážkou k autentické reflexi, snižuje zájem o studium, ochotu riskovat a kvalitu myšlení. A podle už starší studie psychologa z Michiganské univerzity staví až 80 % studentů sebehodnocení na studijních úspěších, a známkování tak může mít negativní dopad na jejich mentální zdraví. 

Lamb-Sinclair se proto rozhodla vyzkoušet systém, který jí ulevil od nekonečných debat s rodiči i studenty o jednotlivých bodech nebo procentech hned poté, co se známky v elektronickém systému zveřejnily. Nechala si plán schválit ředitelem a známkování na šest týdnů zastavila. Lamb-Sinclair si pochvaluje, že nad jednou prací strávili tři dny, kdy studenti živě diskutovali své teze a ochotně přepracovávali původní návrhy.

Rodiče se o experimentu dozvěděli z vysvětlujícího dopisu. Pokud některý ze studentů neplnil očekávané požadavky, Lamb-Sinclair s rodiči i studenty konzultovala nedostatky do jednoho dne, nad rámec týdenního newsletteru a uzavřené facebookové skupiny s fotkami ze třídy, které měly dát rodičům o vzdělávání dětí přehled. Zdálo se, že mnoho rodičů tak rychlou zpětnou vazbu oceňuje. 

Po skončení bezznámkového období zažila Lamb-Sinclair nejintenzivnější komunikaci s rodiči vůbec. Mnoho z nich bylo překvapeno, že následné hodnocení nedosahuje vždy 100 %, a stěžovali si na nedostatečnou průběžnou komunikaci. Numerické hodnocení studijního výkonu jim přišlo více informativní než slovní hodnocení zřejmě proto, že výsledek studia je oceňován více než proces učení. Testové skóre ale podle Lamb-Sinclair nevypovídá o hodinách přípravy.

Chuť se učit reprezentuje vnitřní motivaci, známky a tituly jsou motivace vnější. Výzkumy opětovně ukázaly, že právě vnitřní motivace vede k důkladnějšímu učení. Šest týdnů bez známek umožnilo podle Lamb-Sinclair i studentům motivovaných dobrými známkami se chvíli „jen“ učit. Jejich zájem, entusiasmus, motivace a odhodlání vzrostly a stres se naopak výrazně snížil. (zdroj)

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button