Ve škole, ale nic se neučí
Přesuneme se do Afriky, kde byl proveden výzkum, ze kterého vyšlo, že 88% dětí a dospívajících vstoupí do dospělosti bez základní znalosti v četbě, ve střední a jižní Asii se 81% nedostává dostatečné úrovně gramotnosti. Šest z deseti dětí a mladistvých na světě nedosahuje základních úrovní odbornosti ve vzdělávání. OSN popisuje toto zjištění jako „ohromující“ a podle nich představuje „učební krizi”. Miliony žáků se dokonce neučí tak, aby měli alespoň základní gramotnost a matematiku. Většina organizací, které jsou orientovány na vzdělávání se zaměřuje na špatný přístup do škol, zejména v chudších zemích subsaharské Afriky nebo v oblastech válečných konfliktů. Žáci v Keni, Ugandě, Tanzánii a Nikaragui po letech strávených ve škole nejsou připraveni počítat jednoduché úlohy a nejsou čtenářsky gramotní a pro nedostatečné vzdělání se uvězní v nízce placených a nejistých zaměstnáních.
Naskýtá se otázka, co může být na vině. Světová banka zkoumala faktory, které mohou být základem tohoto neúspěchu. Mnoho žáků v nejchudších oblastech nemají možnost se do školy dostat nebo trpí deprivací, rodiny trpí chudobou a mnoho dětí není mentátně a fyzicky dostatečně rozvinuto.
V některých zemích subsaharské Afriky byl také problém s učitely a platem.
Proto bývalý předseda vlády UK a vyslanec OSN pro vzdělání Gordon Brown rozhodl, aby Globální partnerství pro vzdělávání, které pomáhá vzdělávacími projekty, získalo do roku 2020 prostředky ve výši 2 miliardy liber. Evropská unie oznámila, že 8% z jejího humanitárního rozpočtu půjde na vzdělávání.
Pro děti, kterým zanikly školy kvůli konfliktu v Sýrii, Nadace the Education Above All a Unicef společně s dalšími charitativními organizacemi věnovaly dalších 60 milionů dolarů.