Trendy

5 tipů, jak zlepšit zpětnou vazbu mezi studenty

Časově náročné opravování písemek je zátěží mnoha učitelů, někteří se proto raději přiklání k „multiple choice“ testům, jež jsou na opravu pochopitelněji jednodušší. Existuje ale i jiná varianta, jak korigovat výsledky učení žáků bez toho, aniž byste se obrali o svůj veškerý volný čas a studentům přesto poskytli hodnotnou zpětnou vazbu? Jednou z možností je o zpětnou vazbu poprosit samotné studenty. Jak ovšem docílit toho, aby hodnocení práce jejich spolužáků bylo přínosné a objektivní zároveň? Zde je pět tipů, které vám celý postup usnadní.

Na zpětnou vazbu použijte osnovu

Nejtěžším úkolem je naučit studenty vytvářet během zpětné vazby konkrétní tipy a doporučení. Místo poznámky „skvělá práce“ totiž jejich spolužákovi daleko více pomůže, když se mu dostane konkrétních tipů na zlepšení. Nachystejte proto pro žáky osnovu, které se mohou držet a která jim napomůže vytvářet feedback kvalitněji.

Celý proces zpětné vazby udělejte anonymní

I výzkumy ukazují, že pokud je feedback mezi spolužáky proveden anonymně, je hodnotnější. Přispějete tím k objektivnosti zpětné vazby.

Moderujte zpětnou vazbu od studentů

Když dojde na zpětnou vazbu od spolužáků, někteří studenti se pravděpodobně budou cítit nejistě kvůli případné nekonstruktivní kritice mířené na jejich osobu. Abyste se takové situaci vyhnuli, korigujte probíhající feedback alespoň do nějaké míry, občas k pracím připište i svůj vlastní názor. Dobrá zpětná vazba by měla být konstruktivní, specifická, ohleduplná, spravedlivá a relevantní.

Začněte nejprve v malém

Málokdy se hned první pokus vydaří na výbornou. Ve třídě můžete začít zadáváním zpětné vazby nejprve k něčemu malému, například ke krátkému textu. Teprve poté se pusťte do větších projektů a tím pádem i do větších hodnocení. Na zpětnou vazbu (minimálně na začátku) je také dobré si najít čas v hodině, nezadávejte ji hned studentům jako domácí úkol, tak totiž budete moci asistovat v případě, že budou vyžadovat pomoc.

Pro efektivní zpětnou vazbu mezi spolužáky byl dokonce vytvořen internetový portál, který vám může s celým procesem pomoci (dostupný jen v anglické verzi).

Zdroj
edsurge.com
Tagy

Markéta Popelářová

Redaktorkou magazínu Perpetuum od roku 2016. "Věřím, že vzdělávání nemusí mít jen nudnou podobu, s jakou se setkává většina lidí ve školním prostředí. Dnešní doba nám nabízí tolik možností pro rozšiřování si obzorů, že by byla škoda nad světem vzdělávání úplně zanevřít. Studuji na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy v Praze a ve společnosti SCIO mám na starosti koordinaci PR projektů."

Související články

Napsat komentář

Close
Close