3 kroky, jak skupinovou spolupráci uzpůsobit i pro introverty

V prostředí, které nahrává extrovertům, to introverti nemají jednoduché. Když přijdete do školní třídy základní školy, lavice jsou často rozmístěny tak, aby byly připraveny na skupinovou práci. I v osnovách středních škol se důraz klade na skupinové projekty a v moderních příručkách se to pojmy jako týmová spolupráce jen hemží.

Pozitivní aspekty skupinové spolupráce byly vědecky podloženy mnohokrát například psychology jako Jean Piaget nebo Lev Vygotsky. Společně zjišťovat, analyzovat, poznamenávat a sdílet, to jsou pilíře mnoha moderních učebních metod.

Jenže neměli bychom zapomínat, že v naší společnosti nejsou zastoupeni jen extroverti, ale i introverti, a že těm může přehršel skupinových aktivit jejich život stěžovat. Často se stává, že jejich názory a komentáře nejsou dostatečně vyslyšeny, a učitelé se tak o jejich schopnostech a znalostech nemají šanci dozvědět a správně je ohodnotit. Příliš častá skupinová práce komplikuje jejich učení.

Susan Cain, autorka knihy „Ticho: Síla introvertů ve světě, který nikdy nepřestává mluvit“ ve své přednášce na konferenci TED v roce 2012 zmínila hned několik způsobů, jakým naše slepá pozornost, zaměřující se jen na spolupráci, může introvertům uškodit.

Jaké jsou tři nápady, kterými můžeme učební prostředí uzpůsobit i pro introverty? Přečtěte si tipy Shelly Kankle, bývalé učitelky na Wasawee Middle School v americkém státu Indiana.

1. Výběr partnerů ve skupině

Zkuste děti někdy nechat vybrat, s kým chtějí spolupracovat. I ti nejtišší introverti se cítí pohodlněji, když mohou na úkolu pracovat s někým, s kým si více rozumí a komu mohou lépe věřit.

2. Individuální a skupinová zodpovědnost

Pokud každému ze členů skupinky přidělíte konkrétní úkol, nestane se, že ti průbojnější převezmou veškerou iniciativu a zodpovědnost do svých rukou. Výsledky učení by se neměly týkat jen skupiny jako celku, ale i jednotlivců. Každé z dětí může zastávat jinou roli, tím se podpoří jejich rovnoměrné zapojení do plnění úkolu.

3. Záměrné povzbuzení

Prostředí, ve kterém sarkastické nebo urážlivé poznámky nejsou vítány, je daleko jednodušší vyjádřit svůj názor a své nápady. Pokud se vám takové prostředí spolu se studenty podaří ve třídě vytvořit, pomůže to i introvertům, kteří tak před sebou budou mít o jednu překážku méně. Důležité je také ocenit jejich výkony a povzbudit je, pokud uvidíte, že se do výuky aktivněji zapojují.

 

 

 

Zdroj
edutopia.org

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button