Trendy

Jakým způsobem dětem zprostředkovávat příběhy? Animované seriály vhodné nejsou

Vyprávění, čtení obrázkových knih nebo sledování animovaného seriálu. Příběhy je možné dětem přiblížit mnoha způsoby, nedávná studie ovšem doložila, že pouze jedna z uvedených cest vybízí k aktivitě dostatečně tu část mozku, která je spojena s představivostí.

Díky využití magnetické rezonance bylo možné zjistit, co přesně se odehrává v mozku malého dítěte, když je mu příběh předložen v různých formách. Každá z forem měla délku pět minut a všechny příběhy byly vytvořeny stejným autorem. Některé formáty představivost a hlubší zamyšlení nepodporovaly, jiné naopak ano.

Například čtení příběhů bez obrazového materiálu nutí děti věnovat veškerou pozornost pochopení ději a jeho propojování, spojování si souvislostí. Na druhou stranu animované filmy dávají dětskému mozku tolik různých podnětů, že senzory jsou přehlceny a mozek nestíhá podněty zpracovávat. Animace v kreslených filmech se často mění tak rychle, že je děti ani nestačí vnímat a většinu energie věnují jen zpracování obrazů a zvuků.

Nejvhodnější jsou příběhy s ilustracemi

Poslední způsob zkoumaný ve studii, čtení obrázkové knihy, je pro malé děti nejvhodnější. Tento typ knih s ilustracemi napomáhá dítěti utřídit si děj, zároveň ale mozkové senzory nejsou příliš zahlceny, a dítě tak má čas i na hlubší zamyšlení a na zapojení představivosti.

Do studie bylo zapojeno 27 dětí mezi 3 až 5 lety, kterým byly vyloženy příběhy ve třech různých formách – v audio verzi, v podobě ilustrovaného příběhu a také animovaného snímku, který spojoval audio a video. Vědci u dětí sledovali vizuální zpracování přicházejících podnětů, vnímání jazyka, představivost a reflektování příběhu.

Zdroj
edutopia.org

Markéta Popelářová

Redaktorkou magazínu Perpetuum od roku 2016. "Věřím, že vzdělávání nemusí mít jen nudnou podobu, s jakou se setkává většina lidí ve školním prostředí. Dnešní doba nám nabízí tolik možností pro rozšiřování si obzorů, že by byla škoda nad světem vzdělávání úplně zanevřít. Studuji na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy v Praze a ve společnosti SCIO mám na starosti koordinaci PR projektů."

Související články

Napsat komentář

Close
Close