Jakým způsobem dětem zprostředkovávat příběhy? Animované seriály vhodné nejsou
![](https://perpetuum.cz/wp-content/uploads/2018/06/alexander-dummer-150646-unsplash-1-780x470.jpg)
Vyprávění, čtení obrázkových knih nebo sledování animovaného seriálu. Příběhy je možné dětem přiblížit mnoha způsoby, nedávná studie ovšem doložila, že pouze jedna z uvedených cest vybízí k aktivitě dostatečně tu část mozku, která je spojena s představivostí.
Díky využití magnetické rezonance bylo možné zjistit, co přesně se odehrává v mozku malého dítěte, když je mu příběh předložen v různých formách. Každá z forem měla délku pět minut a všechny příběhy byly vytvořeny stejným autorem. Některé formáty představivost a hlubší zamyšlení nepodporovaly, jiné naopak ano.
Například čtení příběhů bez obrazového materiálu nutí děti věnovat veškerou pozornost pochopení ději a jeho propojování, spojování si souvislostí. Na druhou stranu animované filmy dávají dětskému mozku tolik různých podnětů, že senzory jsou přehlceny a mozek nestíhá podněty zpracovávat. Animace v kreslených filmech se často mění tak rychle, že je děti ani nestačí vnímat a většinu energie věnují jen zpracování obrazů a zvuků.
Nejvhodnější jsou příběhy s ilustracemi
Poslední způsob zkoumaný ve studii, čtení obrázkové knihy, je pro malé děti nejvhodnější. Tento typ knih s ilustracemi napomáhá dítěti utřídit si děj, zároveň ale mozkové senzory nejsou příliš zahlceny, a dítě tak má čas i na hlubší zamyšlení a na zapojení představivosti.
Do studie bylo zapojeno 27 dětí mezi 3 až 5 lety, kterým byly vyloženy příběhy ve třech různých formách – v audio verzi, v podobě ilustrovaného příběhu a také animovaného snímku, který spojoval audio a video. Vědci u dětí sledovali vizuální zpracování přicházejících podnětů, vnímání jazyka, představivost a reflektování příběhu.