Designéři míří do školy

Jestli vám při čekání na konferenci Perpetuum ubíhá čas pomalu, přihlaste se na hravou akci, kterou pořádá Asociace UX již 8. listopadu 2018, tedy na World Usability Day (WUD). Řeč je o mezinárodním svátku designu, při kterém designéři po celém světě vystupují z rutiny své obvyklé práce a otevírají se veřejnosti. Česká komunita UX designérů si, po loňském ročníku věnovaném stárnutí a problémům s ním spojeným, letos připravila workshopy zaměřené na oblast vzdělávání.

Co to UX design vlastně je? 

Řekne-li se design, většina z nás si představí vizuální nebo estetickou stránku hmotných věcí. Spíš než o podobě výsledku práce designéra bychom ale měli přemýšlet o způsobu uvažování, který se při tvorbě designu používá a poslední dobou začíná prostupovat na první pohled vzdálené obory. Termín UX designér se dá volně přeložit jako designér uživatelské zkušenosti nebo prožitku, tedy toho, co uživatel prožívá při kontaktu s nějakou službou či produktem. Cílem UX designéra je tedy vytvořit přívětivé prostředí, ve kterém bude mít uživatel žádaný prožitek. Jde o obor, v němž hrají uživatelské testování a zpětná vazba od uživatelů zcela zásadní roli. 

Finální výsledek nepřichází „na první dobrou“.

Opravdový mistr mezi designéry perfektně rozumí potřebám těch, pro které navrhuje, je empatický a dokáže zohlednit i potřeby hendikepovaných jedinců, osob ve specifických podmínkách nebo neobvyklé cílové skupiny. Metoda design thinking, kterou se při tvorbě řídí a která pochází ze Stanfordovy univerzity, vidí jako základní východisko porozumění zákazníkovi a jeho prožitku. Své návrhy podle ní znovu a znovu testuje a upravuje podle opakované zpětné vazby. Finální výsledek tedy nepřichází „na první dobrou“, ale po mnoha vylepšeních prototypu. 

Jak by metoda fungovala ve škole?

Test z matematiky by určitě nekončil kritickým pohledem učitele se slovy: „Dnes máš za pět, na příští písemku se připrav pořádně.“ Kdo v tématu plave, věnoval by se mu zkrátka tak dlouho, dokud by v testu nedošel ke správnému výsledku. Učitel by nepřešel k další kapitole s vědomím, že někteří ve třídě tu předchozí vůbec nepochopili. Znovu by se vracel k základům a kapitolu by uzavřel až se stoprocentním pochopením celé třídy. 

Naštěstí doba, kdy byla známka v žákovské knížce jedinou zpětnou vazbou, kterou dítě dostávalo, je na řadě škol dávnou minulostí. Jsou takové, které děti nechají samostatně vybrat, čemu se budou věnovat, a následně se nad svými výsledky zamyslí samy, jiné používají slovní hodnocení a další se soustředí na úplně jiné stránky studia než tradičně známkovaný výkon. 

„Budoucnost patří mozkům, ne svalům.“

Ať už se dítě pohybuje v jakémkoliv prostředí, nějaké zpětné vazbě je přece jen vystaveno vždy. Dává mu ji učitel, spolužáci a dává si ji i dítě samo. Nebrat nic osobně, ale proměnit situaci v příležitost na sobě zapracovat by bylo skvělé. Školní podmínky bohužel nejsou nastaveny tak, abychom se mohli vrátit k tomu, co proběhlo, a při repríze podat lepší výkon. Na letošním workshopu WUD se téma zpětné vazby otočí a účastníci se na ni podívají očima dítěte. Problémy školství očima žáků se budou účastníci zabývat se zkušenými designéry Terezou Kosnarovou Venerovou, Bělou Beránkovou a Petrem Kosnarem. Chytlavý slogan celé akce „Budoucnost patří mozkům, ne svalům slibuje, že mozkové závity dostanou pořádně zabrat. 

Máte chuť se přidat?

WUD není velkou diskusní konferencí ani akcí výhradně pro designéry. Ti sice budou tvořit většinu účastníků, ale rádi přivítají mezi sebou rodiče, učitele a kohokoliv, kdo má chuť zkusit se nad vzděláváním zamyslet trochu jinak a využít přitom metodologii designérů. Spoluorganizátorka akce Nadya Tsech říká: „Během loňského WUDu jsme s kolegy žertovali, že příště pozveme teenagery, protože o jejich světě víme stejně málo jako o problémech seniorů. Vybírali jsme z několika témat včetně smart city a e-government. Designéři, se kterými jsme volbu tématu konzultovali, měli největší zájem o školství. Každý k tomu totiž má co říct!“

Budoucnost patří mozkům, ne svalům. Zdroj: www.wud.cz.

Nápady, které na workshopech vzniknou, neskončí v šuplíku. „Na konci dne vytvoříme pracovní skupinku, která bude nejlepší nápady dále rozvíjet. Vstupné nepropijeme.
WUD bude zároveň fungovat jako crowdsourcing. Zisk vložíme do startu pracovní skupiny a jejích projektů, případně darujeme některé vzdělávací organizaci,“ doplňuje Nadya Tsech. Sami organizátoři, podle svých slov, budou letošní ročník WUD považovat za úspěšný, pokud se problémy vzdělávání, které na workshopech odhalí, povede vyřešit nejen teoreticky u stolu, ale i v reálném světě. Věří, že metody jejich oboru jsou k tomu jako stvořené.

Ten správný čas se zapojit

„Pětačtyřicet procent profesí, které v současnosti existují, jsou do budoucna ohroženy zánikem nebo minimálně silnou modifikací,“ komentoval největší úskalí dnešního vzdělávání na loňské konferenci Perpetuum Bohumil Kartous z organizace EDUin. K tématu se vrátí i na letošním WUD. Ve chvíli, kdy náš školský systém tápe, jak připravovat žáky na profese, které ještě dost možná ani neexistují, a čelí tlakům na reformu, je možná správný čas vyjít ze své bubliny a podívat se na problémy vzdělávání z jiného úhlu. 

Hravě se můžete zapojit do workshopů 8. 11. 2018 v rámci akce World Usability Day, odborně 27. 11. 2018 na konferenci Perpetuum.

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button