Všichni se shodneme na tom, že řemeslo má obrovskou hodnotu pro celou společnost. Navzdory tomu střední odborná učiliště neprovází dobrá pověst a často se na ně zapomíná i v debatách o reformách vzdělávacího systému. V sousedních zemích kvete za pomoci duálního systému. Možná by mohl být prospěšný i nám.
Systém duálního vzdělávání kombinuje praktické zkušenosti ve firmě nebo státní instituci a odborné vzdělávání v teoretických hodinách. Tyto dvě roviny se většinou nestřídají postupně, ale probíhají paralelně. Studenti tedy čerpají informace na přednáškách a uplatňují je hned v praktickém životě. Standardně mají tedy podepsanou zaměstnaneckou smlouvu ve firmě, kde se praxi věnují. Dostávají úkoly úměrně svým dovednostem a učí se nejen ve škole, ale i v praxi od zkušenějších kolegů.
Případné rozčarovná nepřijde až po absolvování školy.
Kontakt s praktickou stránkou oboru od počátku studia jim dává jasnější představu o tom, co je po absolvování vlastně čeká. Firmy budují dlouholeté vztahy se svými zaměstnanci od začátku jejich kariéry a získávají tak loajální pracovníky. Pokud je společnost ochotná uzavřít pracovní smlouvu se studentem, získá v něm zaměstnance, který zná specifické pracovní postupy společnosti a vyvíjí se v konkrétních podmínkách dané firmy. Záhy proto zjistí, zda je schopen se práci věnovat a rozčarování nepřijde až po absolvování školy. Firmy se také zavazují poskytnout studentům dostatek praxe a osobu, která bude na výcvik dohlížet.
Duální vzdělávací systém má své kořeny v Německu, ale využívají ho i Švýcarsko, Rakousko a Francie. V posledních letech ho po důkladném studiu švýcarského a německého vzdělávacího systému uplatňuje i Jižní Korea, která se systematicky zaměřuje na zvyšování úrovně odborníků na trhu. V Čechách bychom obdobu hledali těžko. Odborná učiliště doplňují teoretickou výuku například prací v dílně. Ani v ní se ale nesetkávají s reálným prostředím svého oboru.
Jak to funguje?
V Německu se systém dvojího vzdělávání formálně objevil po přijetí zákona o odborném vzdělávání v roce 1969 a byl výrazně posílen reformami v roce 2005. Původně bylo učňovské vzdělávání organizováno různými cechy, které kontrolovaly úroveň pracovní síly a nastavovaly standardy oboru. Nyní reguluje fungování duálního vzdělávání stát zákony, které jsou pro celou zemi jednotné. Oproti tomu ve Švýcarsku, reguluje každý z 26 autonomních kantonů vzdělávání samostatně a podmínky se tedy mohou značně lišit. Přestože myšlenka propojení praktického a teoretického vzdělávání je pro všechny státy společná, poměr těchto složek se liší. Nejčastěji studenti stráví 3 až 4 dny v týdnu vzděláváním v praxi, ale ve Francii je její poměr s teoretickou částí studia vyrovnaný.
Jako praktikantka na výletě s mateřskou školou. Zdroj: Klára Pelčík.
„Tady to funguje tak, že není možné studovat, aniž by člověk měl práci v oboru. Je to takový tandem,“ říká o švýcarském školství Klára Pelčík.
Pokud si pod obory z oblasti duálního vzdělávání představujete jen obory manuálního rázu, jako je zedník, elektrikář nebo instalatér, není váš obrázek kompletní. Patří sem i řada zdravotnických profesí a zejména ve Švýcarsku se v duálním vzdělávání získává kvalifikace v oborech, které u nás patří až do terciálního vzdělávání. Nedávno o této praxi mluvila v rozhovoru Klára Pelčík z mateřské školy v Curychu. I ona získává kvalifikaci pro svou profesi v duálním vzdělávání a praxi v předškolním vzdělávání většinu týdne doplňuje návštěvou teoretických přednášek.
Jaké výhody duální systém má?
Stát se o finanční zátěž dělí s firmami. Ty platí mzdy svým zaměstancům z řad studentů a věnují jim i odborný dohled.
Kontakt s reálným prostředím oboru přináší studentům lepší představu o tom, co jejich profese obnáší. Získávají cenné zkušenosti od starších kolegů v oboru a srovnání svých schopností.
Studenti nezískávají informace jen od pedagogů žijích v akademické sféře odloučené od praxe oboru. Mají konkrétní představu o trendech ve svém oboru
Potíže, se kterými se setkají při praxi mohou okamžitě konzultovat se svými pedagogy.
Roste kvalifikace mladých lidí na pracovním trhu a s ní se redukuje jejich nezaměstnanost. Konkrétně Švýcarsko má zcela minimální nezaměstnanost této věkové kategorie.
Duální systém produkuje kvalifikovanější pracovní sílu. Při vstupu na pracovní trh není absolvent školy úplným nováčkem. Má za sebou zkušenosti, na které může navázat.
Rozhodnutí vzdělávat se v duálním systému neuzavírá cestu k vysoké škole. Řada absolventů středních odborných škol pokračuje dále ve studiu a praktické zkušenosti jsou bonusem jejich kvalifikace.
Společnost věří, že jsou patnáctiletí studenti připraveni asistovat lékaři, vychovávat děti v mateřské škole nebo prodávat v obchodě. Důvěra s praktickým studiem spojená přináší větší pocit zodpovědnosti a vychovává dospívající k vědomému životu.
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční
Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.