Malůvky a kreslení: při učení nám pomáhají více, než si myslíme
Malování je při získávání nových poznatků efektivnější než klasické zapisování si poznámek, prohlížení obrázků nebo poslouchání výkladu, dokazuje studie z roku 2018. Studenti, kteří si informace zpracovávali do podoby obrázků, si jich zapamatovali skoro dvakrát více než studenti, kteří si je jenom zapisovali. A to i v případě studentů, kteří v kreslení nebyli nijak zvlášť zkušení.
Výsledky studie nelze vztahovat k různorodým učebním stylům (určitě jste již slyšeli o kinestetickém, vizuálním a auditivním stylu). Student se neučí lépe pomocí kreslení jen proto, že je tzv. vizuální studijní typ.
Proč je převádění informací do grafické podoby efektivní?
Odpověď je poměrně jednoduchá: protože propojuje všechny tři styly dohromady. Zapojíte části mozku, které jsou zaměřeny kinesteticky, vizuálně i auditivně (lingvisticky). Tím, že je informace zpracována hned třemi způsoby, se v mozku vytvoří více spojení, a je tedy daleko pravděpodobnější, že si danou informaci znovu vybavíte.
Také jste si jako studenti při učení pomáhali různými kresbami po stranách sešitu?
Jak tedy zapojit kreslení do učícího procesu? Třeba i jen prostřednictvím jednoduchých kreseb či schémat, které si následně popíšete klíčovými pojmy a anotacemi. Nápomocné vám budou i různé grafické přehledy, mapy nebo časové osy.
Důležité je si připomenout, že nejde o to, vytvořit mistrovské dílo, které byste si dali na nástěnku, ale o proces samotného vytváření kresby, tedy proces učení.
Dáte malůvkám znovu šanci?