Jak (se) učit jazyky online?
5 osvědčených tipů

Nervózní studentka čekající na hodinu španělštiny po Skypu a vybavená Google překladačem, hlavně aby si učitel nevšiml, že mu vůbec nerozumí. Nadšená lektorka němčiny online, která občas nerozumí tomu, proč se klienti stydí mluvit – vždyť je za jejich chyby nikdo nekritizuje! S online výukou jazyků mám zkušenosti z obou stran a dokážu se tak vcítit do náročné situace učitelů, ale i žáků. Mých 5 tipů vám cestu k učení jazyků online usnadní – ať už jste v pozici zoufalého studenta, rodiče, nebo lektora.

Konečně mluvit

Potkávat se před obrazovkou počítače může zkomplikovat mnoho klasických cvičení, na která jste zvyklí ze třídy. Čtení dlouhých textů je velmi náročné na soustředění a představuje zvýšenou zátěž pro oči, poslechům je často špatně rozumět. Nezbývá tedy nic jiného než konečně mluvit! Perfektně fungují roleplays, tedy hrané rozhovory. Při individuální výuce umožňují roleplays vyzkoušet si mluvit v rozmanitých situacích, od předstíraných telefonátů na zákaznickou podporu přes interview s oblíbeným zpěvákem po neformální rozhovor s kamarádem žijícím v zahraničí. Pro výuku skupin je vhodné zvolit jednodušší témata z každodenního života, u kterých studenti nemusejí být příliš kreativní. Sladit rozhovor více lidí, když se vzájemně pořádně nevidí a mluví cizím jazykem, může být totiž příliš náročné. Ideálně si připravte několik záchytných bodů, které každý student v rozhovoru musí zmínit, aby se měl čeho držet. Pokud se učíte sami doma nebo pomáháte dětem, které nemají s kým konverzovat, studenti si mohou rozhovor sami napsat a zahrát si všechny role třeba za použití jiného tónu hlasu. Zábava zaručena! (A nebojte, nemusíte opravovat dítkám chyby. Samotná aktivní produkce jazyka je skvělé cvičení!)

Ukážeme si to na následujícím příkladu, který můžete přeložit do libovolného cílového jazyka:

Sdílejte obrazovku

Tento tip je skvělý zejména pro lektory. Pokud jste však studentem a váš učitel zatím preferuje posílání dokumentů po mailu a složité listování v učebnicích, naučte ho taky sdílet obrazovku! V online hodinách je velmi těžké sladit se a chápat, na jakém cvičení se zrovna pracuje. Žáci se pak nesoustředí na výuku, protože polovina z nich horlivě listuje a dívá se na jinou stránku, zatímco čtvrtina si ještě nevšimla, že už jsme skončili s předchozím cvičením. Tomuto zmatení se dá lehce předejít, protože téměř všechny platformy pro videohovory umožňují sdílet s ostatními účastníky, na co se právě na vlastním počítači díváte. Učitel si proto před hodinou v klidu připraví všechny stránky a odkazy, se kterými bude pracovat, aby se poté mohl plně věnovat studentům, a pak s nimi svou obrazovku sdílí. Všichni tedy sledují pouze výklad. Pozor, tato funkce není na Messengeru a Whatsappu!

Pokročilejší lektoři mohou taky otevřít na pravé straně obrazovky wordový dokument a během hodiny do něj zapisovat všechna slovíčka nebo gramatiku, kterou proberou. Studentům tak odpadá kromě listování i často stresující psaní poznámek – vše si v klidu mohou přečíst po hodině. Tady lze namítnout, že psaním se mnozí z nás nejlépe učí. Psát si poznámky sice může být účinnou metodou, většina žáků v tom ale nikdy nebyla trénovaná a místo efektivního note-taking spíše slepě opisuje z tabule či prezentace, protože během výkladu nemá čas se nad opisovaným textem ani zamyslet. Ti, kteří se psaním nejvíce naučí, si tedy mohou nejdůležitější poznámky přepsat v rámci domácího úkolu nebo dobrovolné přípravy na další lekci.

Zapomeňte na učebnice

Postoj žáků a lektorů k učebnicím byl ambivalentní již před vypuknutím pandemie covid-19. Někteří si výuku bez učebnic nedovedou představit, mnozí je už považují za přežitek. Ze své praxe považuji za vhodné nahlížet do učebnic zejména kvůli precizním učebním plánům, na kterých se při jejich přípravě podílelo mnoho zkušených metodiků a pedagogů. Pokud se jimi budete řídit, vyhnete se tak předčasnému probírání příliš složité gramatiky.

Internet ovšem nabízí tak různorodé a zajímavé zdroje, že by byla škoda se spokojit pouze s poslechy a texty z knížek! Interaktivní online cvičení taky baví studenty víc než mnohdy nekvalitní kopie učebnic. Mezi nejlepší přátele každého online lektora, ale i studenta cizích jazyků patří zejména:

  • youtube.com – YouTube jistě ve výuce používáte. Nyní však můžete výuku personalizovat a nechat každého studenta, aby si našel témata, která ho osobně baví nejvíc!
  • quizlet.com – Umožňuje vytvářet sety slovíček anebo využít tisíce veřejných již existujících témat od kolegů učitelů. Stránka nabízí mnoho způsobů, jak procvičit slovní zásobu: klasické testy, otáčení kartiček, ale i několik her a trénink výslovnosti posloucháním rodilých mluvčích. Díky tomu se hodí i pro samouky. Quizlet lze stáhnout i do chytrých telefonů, což ocení zejména mladší generace.
  • miro.com – Intuitivní bílá tabule, se kterou během pár minut připravíte vizuálně skvělé podklady pro jakékoliv téma. Miro je propojené s Google vyhledáváním obrázků, nemusíte tedy nic stahovat ani dopředu promýšlet, googlit lze přímo v aplikaci.
  • coggle.it – Coggle je skvělá webovka pro vytváření mentálních map. Hodí se zejména pro opakování slovíček ve skupinové výuce, ale i k úvodnímu brainstormingu při otevírání nového tématu nebo gramatiky.
  • Online jazyky  – Online jazyky jsou geniálním projektem, který spolupracuje s mnoha českými celebritami. Za správně vyplněné cvičení vás chválí třeba třeskutě vtipný Pavel Liška. Ať se my lektoři snažíme sebevíc, vtipnější než Liška asi nikdy nebudeme! Na děti a samouky funguje jeho ostrovtip jako nejlepší motivace k dalšímu studiu. Online jazyky také zpřístupnily v reakci na koronavirus své kurzy dočasně pro děti zdarma, což ocení jak rodiče, tak učitelé, neboť veškerá nabídka je v souladu s aktuálními rámcovými vzdělávacími programy.
  • Další online aplikace – O dalších užitečných zdrojích pro organizaci online výuky jsme v Perpetuu psali již v březnu!

Domácí úkoly, které opravdu baví

Virtuální třída skýtá neopakovatelnou možnost – studenti se mohou učit skrze témata, která je osobně nejvíc baví. Nedávno se mi nedařilo najít žádnou písničku, která by se jazykově zdála dostatečně srozumitelná pro mé studenty. Dala jsem jim tedy za úkol projít si YouTube a najít libovolnou německou kapelu, která je opravdu baví, a přinést do příští hodiny jednu píseň a deset slovíček, která se z ní naučili. Sešly se nám skvělé materiály a studenti byli nadšení!

Podobně můžete pracovat s videi, nebo třeba podcasty a postupně vytvořit online knihovnu plnou autentických a zábavných zdrojů, které budou studenty bavit a lektorům usnadní práci. Ideálně pracujte se sdíleným dokumentem v Google Suite, aby k ní měl hravě přístup každý. Učíte-li se sami doma, určitě poslech autentické hudby taky vyzkoušejte.

Netflix a chill?

Na učení (se) cizích jazyků je nejlepší to, že často není nutné se nic biflovat nazpaměť. Nejdůležitější je vytvořit si v běžném životě cizojazyčné prostředí, tedy poslouchat a sledovat co nejvíce materiálů v řeči, kterou se právě učíme. Na to je ideální Netflix, Amazon Prime, ale i všechny podobné streamovací platformy, kde studenti najdou nekonečné množství zajímavých filmů a seriálů. Nejlepší je samozřejmě sledovat je v originálním jazyce s českými titulky a pustit si cokoliv, čemu nerozumím, několikrát za sebou. Další možností je sáhnout po klasice, jako Přátelé nebo The Big Bang Theory, třeba s německým nebo španělským dabingem a českými titulky. Určitě budete překvapeni, jak zní váš oblíbený herec v jiném jazyce, a to vás bude motivovat k dalšímu studiu!

Související články

One Comment

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button