Minecraft – moderní forma vzdělávání, nebo další zabiják času?

Pokud máte děti, které už jsou alespoň v mladším školním věku, pravděpodobně vám neunikl fenomén hry Minecraft. Dost možná se také pokoušíte o omezování času hraní, nevidíte v něm žádný smysl a jakmile dítě něco vyvede, jako první vytasíte zákaz hraní. Jenže i taková hra se dá použít ve vzdělávání.

Pokud vám náhodou unikl svět Minecraft složený z nespočtu kostiček, pak je na místě vám ho na úvod alespoň krátce představit. Minecraft je počítačová hra (i když dnes ji lze hrát prakticky na jakékoli platformě), ve které má hráč neomezenou svobodu pohybu a činnosti. Po cíli hry raději nepátrejte, s největší pravděpodobností se totiž liší u každého hráče.  Jak vám ale možná napověděl název, v průběhu hry jde hlavně o těžení (mine) a výrobu (craft), a to prakticky čehokoli. Limitem je opravdu pouze představivost a je na každém, jak ji pojme. Z hlediska možností je hra nekonečná.

Jak hru využít ke vzdělávání?

Zkuste si někdy sednout ke svému dítěti a sledovat hru. Uvidíte totiž, že zde platí stejné zákonitosti jako v běžném světě. Jednotlivé bloky, ze kterých je svět složený, mají obdobnou strukturu a vlastnosti jako materiály, které nás obklopují. K životu hráč potřebuje jídlo, které si buď musí vypěstovat nebo ulovit zvíře, jehož maso upeče… Stejně tak je to u stavby budov. Pokud nedodrží všechny zákonitosti, stavba nebude funkční a nesplní svůj účel. Možná vás překvapí, jak propracované stavby jsou děti schopné z obyčejných bloků postavit.

Vyrábění předmětů je také dost podobné. Například taková výroba křesadla a jeho použití je v tomto případě dětem velice snadno podána a ty ho potom dokáží použít i v reálném světě. Jistě, i v této hře se objevují fantasy atributy, ovšem nepřevládají. To všechno jsou pouze příklady, ve skutečnosti je toho mnohem a mnohem více.

Speciální edice pro vzdělávání

Možná už jste slyšeli i o relativně nové edici Minecraft Education Edition. V porovnání s klasickou verzí obsahuje učitelské menu, které umožňuje druhé osobě kontrolovat, usměrňovat a hodnotit hráče. Učitel si může vytvořit svůj vlastní svět, do kterého se žáci připojí, nebo použít už stávající. V obou případech je omezen opět jen svojí kreativitou. Edici je možné použít pro výuku jakéhokoli předmětu v libovolném ročníku.

Minecraft Education Edition je používán přímo ve školách a kromě samotného hraní, které učitel dozoruje, je ve hře možnost použití i obyčejné tabule, takže se žáci učí v podstatě stejně jako ve třídě, ale vyskytují se v prostředí, jež je jim sympatičtější.

Součástí nejen této edice jsou módy, které umožňují během hraní používat programovací jazyk nebo například procvičují chemii tím, že nabízí další možnosti, v nichž ji děti budou potřebovat k dalšímu objevování, budování nebo tvoření.

Používání digitálních médií se do budoucna nevyhneme a Minecraft je v tomto ohledu velice užitečným nástrojem, jak spojit vzdělávání se zábavou. Zkrátka bez znalostí, které se děti učí ve škole teoreticky, se ve hře daleko nedostanou. Záleží ale především na přístupu. Pokud z hraní udělají rodiče něco zakázaného, děti nebudou chtít objevovat možnosti. Opravdu nejjednodušší způsob je vyhradit si čas a hrát společně.

Minecraft do škol

Ve školách, kde mají žáci prakticky celodenní přístup k tabletu, je speciální EDU verze poměrně běžně používána. Ovšem stále převládají školy, kde tomu tak není a kde je systém stejný jako před několika desítkami let. Není na místě ze vzdělávacího systému někoho vinit, ale možná bychom jako rodiče mohli být tolerantní v tom, že tento model vzdělávání děti zkrátka nebaví a vhodně nemotivuje. Neříkám, že klíč k tomu je v hraní počítačových her, ale možná bychom mohli děti více vzdělávat s ohledem na jejich zájmy, dobu, ve které vyrůstají a jejich preference.

Počítačové hry se přitom ve školách objevují stále častěji. Velký podíl na tom má distanční vzdělávaní způsobené pandemií. Učitelé zkrátka hledali způsob, jak děti vzdělávat na dálku tak, aby jejich práce byla efektivní, nezabrala příliš času a děti bavila. Díky mnoha webinářům ze stran alternativních pedagogů se rozšířil právě i Minecraft. Vnesli tím nový trend právě i do vzdělávání (ale naneštěstí i výmluvu pro děti, proč hru po hodině nevypnout a nejít se projít). Bude chvíli trvat, než se rozšíří mezi většinu žáků a ještě déle, než si rodiny vytvoří pro ně ideální model, ale přesto věřím, že má ve vzdělávání své čestné místo.

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button