Čtveřice organizací žádá po vládě pětici priorit
Vláda Petra Fialy plánuje v následujících týdnech předložit návrh novely zákona o pedagogických pracovnících a organizace Učitel naživo, Učitelská platforma, Otevřeno a Začni učit! se shodly na pěti prioritách, které by novela měla obsahovat.
![](https://perpetuum.cz/wp-content/uploads/2022/01/pexels-pixabay-159844-780x470.jpg)
Zavést do školství podpůrné pozice, legislativně ukotvit pozici provázejícího učitele, uzákonit adaptační období pro začínající učitele, ukotvit pozici třídního učitele a také uzákonit 130 procent průměrné mzdy pro pedagogické pracovníky – to jsou klíčové body, na které by se měla v rámci novely zákona o pedagogických pracovnících (č. 563/2004 Sb.) zaměřit nová vláda Petra Fialy, shodly se organizace Učitel naživo, Učitelská platforma, Otevřeno a Začni učit!
Zavedení podpůrných pozic sociální pedagog, školní psycholog, školní speciální pedagog, školský logoped
Podle čtveřice organizací mají být v novele definovány chybějící podpůrné pedagogické profese, jejichž nedostatek se na školách ještě více projevil v průběhu distanční výuky. Během pandemie byly české školy zavřené nejdéle v Evropě, což se negativně projevilo na psychice dětí i pedagogů. Podle červnového průzkumu PAQ Research příznaky deprese a úzkosti reportovalo 38 % učitelů a odborníci s ohledem na pandemii varují před nárůstem psychických problémů také u dětí a mládeže.
Legislativní ukotvení pozici provázejícího učitele
Předkladatelé odborného stanoviska dále tvrdí, že provázejícím učitelům dosud chybí systémová podpora, pro kterou je zásadní legislativní ukotvení této pozice v zákoně, stanovení požadavků na vstup do této role, snížení přímé pedagogické činnosti a zajištění další podpory. Provázející učitel je zkušený učitel, který provází studenty učitelství (budoucí učitele) na praxi ve škole a společně s nimi výuku plánuje a reflektuje. Zajišťuje tak kvalitu praxe a její smysluplné propojení s teoretickou výukou na fakultě. Ukotvení této role slibuje ostatně také Reforma profesní přípravy učitelů, která na MŠMT odstartovala na podzim.
Uzákonění adaptačního období pro začínající učitele a zavedení pozice uvádějícího učitele
Všem začínajícím učitelům může být díky novele garantována doba 2 let adaptačního období, v němž̌ bude škola (zejm. uvádějící učitel) těmto učitelům poskytovat zvýšenou podporu. Uvádějící učitel je zkušený pedagog, který začínajícímu učiteli pomáhá při vstupu do profese, seznamuje ho s fungováním školy a dává mu zpětnou vazbu na výuku. Toto opatření ulehčí začínajícím učitelům profesní začátky a sníží riziko brzkého odchodu ze školství.
Ukotvení pozice třídního učitele
Novela zákona legislativně ukotví pozici třídního učitele, specifikuje jeho činnosti a stanoví jeho nárok na příplatek podle pracovněprávních předpisů. Třídní učitelé jsou klíčoví pro vytvoření bezpečného prostředí a dobrého klimatu ve třídách. Podporují spolupráci mezi žáky, zákonnými zástupci a zaměstnanci školy, a v neposlední řadě jsou také zodpovědní za administrativu a organizační záležitosti třídy. Právě ty v posledních dvou letech narostly vzhledem k distanční a hybridní výuce, testování žáků a komunikaci s hygienickými stanicemi.
Zákonné ukotvení 130 % průměrné mzdy pro pedagogické pracovníky
Poslední bod, který čtveřice autorit zdůrazňuje, je otázka odměňování. Garanci minimálního průměrného platu pedagogického pracovníka na 130 % průměrné mzdy v ČR vláda přislíbila již ve svém programovém prohlášení. Změna přinese stabilitu a vidinu odpovídajícího výdělku pro stávající pedagogy v době rostoucí inflace. Opatření rovněž přispěje k vyšší dlouhodobé atraktivitě učitelské profese a zájmu o ní. To představuje vzhledem k rychle stárnoucímu pedagogickému sboru důležitý systémový krok, abychom v budoucnu předešli plošnému nedostatku učitelů. Zároveň vláda rozhodnutím vyšle jasný signál, že na vzdělávání v ČR nebude šetřit, protože se jedná o klíčovou oblast pro prosperitu naší země.