Dánové stráví ve škole nejvíce času ze zemí OECD

Školou povinní Dánové absolvují během deseti let studií průměrně 10 040 vyučovacích hodin, což je nejvíce ze všech zemí OECD, jak informuje server The Local s odkazem na každoroční publikaci OECD Pohled na vzdělávání (Education at Glance 2015). Současný počet hodin je výsledkem transformace vzdělávacího systému zahájené v roce 2014, která je označovaná jako nejkomplexnější změna v moderní dánské historii. Transformace přinesla mimo jiné delší školní den žákům všech ročníků během desetileté docházky, a celkový počet hodin tak vzrostl z 8 070 na současných 10 040. Průměr všech 34 zemí OECD je přitom 7 570 hodin. Dánská reforma byla v zemi kontroverzní téma a vedla k třítýdenní učitelské výluce s dopadem na 850 000 studentů kvůli sporu o nárůst pracovní doby učitelů. Předseda dánských pedagogických odborů Bondo Christensen je přesvědčen, že data OECD dokazují, že reforma vsadila na kvantitu místo kvality. Rozšíření vyučovacích hodin podle něj nemusí být špatný krok, ale zaměření pouze na množství, které navíc politici nechtějí adekvátně zaplatit, snižuje v porovnání s ostatními zeměmi cenu vyučovací hodiny. Dánsko je ale stále zemí, která v rámci OECD investuje do vzdělání největší podíl svého hrubého domácího produktu (5 %). Dánští učitelé také mají nadprůměrné platy ve všech fázích své kariéry, zároveň ale také v porovnání s ostatními zeměmi odučí více hodin. Na rozdíl od Christensena považuje předseda dánského programu PISA Niels Egelund zvýšení počtu hodin za přínosné, zejména pro slabší žáky, protože jen díky navýšení počtu hodin se stihne probrat vše, co je potřeba. Prvenství v celkovém počtu vyučovacích hodin proto vidí pozitivně. (1502)

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button