Algebra jako překážka vzdělání

Blog o vzdělávání MindShift přichází s rozhovorem s Andrew Hackerem, emeritním profesorem politických věd na Newyorské univerzitě. Ve své nové knize Mýtus matematiky: a další omyly přírodních věd obhajuje názor, že pokročilé matematické požadavky jako algebra, trigonometrie, derivace nebo integrály jsou „těžkou a nesmyslnou překážkou“ bránící mnoha Američanům dokončit vzdělání. Podle Hackera bychom se měli snažit předat žákům „matematickou gramotnost“ spíše než matematické vědomosti. Matematickou gramotnost v rozhovoru definuje jako schopnost zacházet s čísly, ovládat je jako svůj druhý jazyk, tedy přečíst si bez problémů obchodní zprávu nebo státní rozpočet. Naopak matematika, která se ve Spojených státech vyučuje od druhého stupně základních škol, zahrnuje více matematické vědomosti, kvantitativní dovednosti obsahující 97 % aritmetiky. Hacker nevidí řešení v pilnější práci učitelů nebo studentů, ale ve zmírnění paušálních požadavků na matematické znalosti. Jeden z pěti amerických studentů neukončí střední školu, což je jeden z nejhorších výsledků v rozvinutých zemích, a hlavním akademickým důvodem je nezvládnutí algebry. Titul na vyšší odborné škole nezíská na 80 % studentů, 70 % přitom neprojde matematickými zkouškami. Bakalářské programy nedokončí 40 % studentů, největším problémem je i zde matematika. Proto se Hacker domnívá, že nastavení matematických požadavků ve vzdělávání působí na studentech škody. Jeho názor je přijímán kriticky, většina reakcí je však od lidí, kteří matematiku milují a ovládají a vnímají její zvládnutí jako otázku disciplíny. Hacker nechce diktovat, co všechno by mělo být v matematických osnovách povinné, během psaní knihy ale navštívil mnoho hodin matematiky napříč státy a rád by rozšířil entusiasmus, kterým dobří učitelé matematiky dokáží své žáky nakazit. Zdůrazňuje, že není proti matematice, protože základní matematická gramotnost je pro lidstvo důležitá. Nedostatek absolventů s technickými a matematickými schopnostmi je ale podle něj mýtus. Podle Úřadu pracovních statistik je na pracovním trhu přesně tolik inženýrů, kolik jich společnost potřebuje. V jeho kurzu alternativní matematiky je výuka individualizovaná s důrazem na týmovou práci. Devatenáct studentů zde pracuje v šesti týmech a řeší otázky, které nemají jednu správnou odpověď, jako např. jak převést čas do desetinné soustavy. (1528)

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button