Chytré třídy pro lepší vzdělávání
Salfordská univerzita prezentuje na svých stránkách výsledky studie, které dokazují, že prostředí učeben na prvním stupni ovlivňuje proces učení žáků. Ve zprávě nazvané Chytré třídy výzkumníci popisují, že fyzikální podmínky, jako je kvalita vzduchu, barvy nebo množství světla, mohou zrychlit učení až o 16 % v jednom školním roce. Po tři roky bylo sledováno 3766 žáků ze 153 tříd na 27 různých školách ve třech britských hrabstvích, aby bylo zjištěno, že přemístění „průměrného“ žáka z nejméně efektivního prostředí do toho nejefektivnějšího zlepší jeho studijní výsledky za rok až o 1,3 stupňů národních vzdělávacích osnov. Studie tak poprvé potvrdila vliv celkového fyzického učebního prostředí. Zatímco některé individuální faktory jako právě třeba kvalita vzduchu již byly analyzovány, nyní se zkoumala komplexní charakteristika ve skutečném prostředí reálných žáků. Statistickým modelováním byly přitom izolovány vlivy odlišných faktorů na výsledky žáků (jejich osobnost nebo osobnost učitele). Ukázalo se, že zatímco třídní prostředí je důležité, prostředí společných školních prostor a jeho vybavení nemá na studijní výsledky takový vliv. Kompletní zpráva obsahuje rady učitelům, jak změnit své třídy tak, aby se z nich staly „chytré třídy“ a žákům se lépe učilo – od efektivních barev zdí nebo umístění nástěnek až po nekonvenční rozmístění nábytku. Zahrnuty jsou i tipy ke zvážení při stavbě nových škol nebo při přestavbách, ale většinou jde o jednoduché, rychlé a finančně nenáročné změny, které mohou skutečně ovlivnit pokrok žáků ve čtení, psaní i matematice. (1541)