Online mikroprogramy
Americké vysoké školy a univerzity nabízí online „mikroprogramy“, informuje server University World News. Pro studium, jehož náplň odpovídá většinou čtvrtině až polovině obsahu běžného magisterského programu, sestává ze série krátkých online kurzů a zájemci se mohou zapsat bez přijímacího řízení. K dispozici bude široká škála programů na více než dvanácti institucích – Kolumbijská univerzita nabízí studium umělé inteligence, michiganská škola zase studium užitého umění, inovací ve vzdělávání nebo sociální práce. Všechny školy, které se k avizovanému kroku rozhodly, jsou součástí edX Konsorcia, které založil massachusettský Institut technologií a Harvardská univerzita k efektivní spolupráci škol na poskytování masových online kurzů pro širokou veřejnost, tzv. MOOC. Termín MOOC zažil vrchol své popularity před několika lety a je často popisován jako „trend, který měl zničit vysoké školy, ale nepodařilo se mu to“. Školy nyní přehodnocují své snahy o masové vzdělávání a v online mikroprogramech vidí novou cestu k sebepropagaci a také nový zdroj příjmů. Massachusettský Institut pilotoval mikroprogram v oboru supply-chain managementu (SCM) minulý rok. Studenti měli projít pěti online kurzy a závěrečnými zkouškami (za které zaplatili přibližně 1000 dolarů), a pokud se jim to podařilo, obdrželi certifikát. Získané kredity lze převést i do plnohodnotného magisterského studia, pokud se do tohoto programu původně online studenti dostanou. Představitel edX Anant Agarwal v jednom z rozhovorů popsal, jaká to byla pro školu výzva. Zatímco v klasickém programu studuje 40 lidí, do online kurzů se jich zapsalo přes 3500. Kurzy jsou nastaveny na obtížnější úroveň než klasické MOOC, kontrolní testy obsahují komplexnější otázky než jen výběr z možností, studenti musí doplňovat text nebo modelaci, aby prokázali nabyté znalosti. Čím více kurzů se nabízí, tím propracovanější se ale stává podvádění, kterému musí školy v online vzdělávání čelit. Michiganská univerzita, která se přidala s nabídkou mikroprogramů, uvádí, že jde o výsledek hledání nových způsobů využití hybridního vzdělávacího prostředí. V minulosti vytvořila přes sto kurzů MOOC, na které se přihlásilo pět milionů studentů. Ve spolupráci s komerčním provozovatelem masových kurzů Courserou nabídla i tzv. specializace, za které si studenti zaplatili, získané kredity ale nebylo možné transformovat do těch v běžném studiu. U nových mikroprogramů nyní zvažují, jakým způsobem budou výsledky z těchto online kurzů hodnoceny v přijímacím řízení do řádného studia. (1637)