Jak zapojit rodiče

Navázání kontaktu s rodiči je jednou z cest, jak zlepšit vzdělávání žáků, protože proces učení nekončí, když žáci opustí školní budovu. A to je pro učitele někdy těžký úkol, pokud jsou rodiče hodně zaměstnaní, nemají dostatek prostředků, nebo dokonce mluví jiným jazykem. Britský deník The Guardian nabízí tipy pedagogů, jak rodiče efektivně zapojit.

Když úkol, tak pro všechny, radí učitel zeměpisu, který svým sedmákům zadal výlet s rodiči do parku a pozorování hvězd z pohledu, z kterého je z města běžně nevidí. Dětem zážitek přinesl lepší pochopení jejich místa ve vesmíru a i rodiče si úkol pochvalovali.

Výukový mentor ze základní školy nabádá, aby komunikace se školou byla pozitivní. Pro učitele to znamená posílat rodičům nejen zprávy v případě problému, ale také jim dát vědět, když se něco povede. Dopis ze školy by neměl rovnou asociovat nepříjemnost, pozitivní zprávy vzbuzují zájem a důvěru ve školu jako instituci.

Důležité je dostat rodiče do školy. V Británii nabízí školy rodičům potravinovou banku, lekce gramotnosti nebo angličtiny, což nahrazuje nedostatek služeb pro sociálně znevýhodněné rodiny, ale také posiluje pocit komunity a zlepšuje vztah rodičů ke vzdělávání dětí. Všem rodičům mohou školy nabídnout kurzy ohledně zdravého jídla, internetové bezpečnosti, radikalismu nebo sexuální výchovy. Dobré je také pořádat společné čtení u dobré kávy, kde rodiče pobydou ve třídě svých dětí, slyší je číst, sami jim něco přečtou nebo pomohou s výběrem knížky.

Prolomit bariéry v komunikaci mohou sociální sítě. Ať už facebooková skupina, nebo třeba specializovaná síť pro rodiče a učitele Classdojo, online prostor umožňuje zůstat v obraze i velmi zaměstnaným rodičům. Kantoři mohou sdílet videa a fotografie, důležitá oznámení nebo komunikovat soukromě s konkrétním rodičem.

Doporučují se i návštěvy přímo v rodinách, i když jsou časově náročné. Podobná návštěva před začátkem druhého stupně může navázat lepší vztahy a předznamenat další zapojení rodičů. Pokud rodiče nemluví dobře úředním jazykem, mohou jiní rodiče nebo přímo děti překládat.

Zapojit některé rodiče trvá déle třeba proto, že mají se školami negativní zkušenosti. Je ale dobré vytrvat – zapojení rodiče do učení jejich dětí způsobuje to, že to děti více baví a celkově zlepšuje jejich přístup k učení. (zdroj)

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button