Finské programování bez počítačů

Už od mala se finské děti učí pronikat do fungování technologií, popisuje americký zpravodajský server The Atlantic. Na washingtonské ambasádě představila principy výuky Linda Liukas, autorka série knih o rozmarné Ruby, která provází děti taji kódování i programování.

Programování je součástí nových finských rámcových vzdělávacích osnov, a to už od nízkého věku. Nejde ale o izolovaný předmět jako na některých amerických školách, ale o multidisciplinární výuku. V hodinách tělocviku se dětí učí sestavovat a obměňovat sekvence pohybů, ve výtvarné výchově se učí plést a sestavovat vzory nebo se učí základní funkce skrze příběhy: Táta řekne Ruby, ať se obleče, a ta úkol splní tak, že si všechno navlékne přes pyžamo. Táta musí opravit svůj požadavek a specifikovat, že chce, aby se Ruby nejdřív svlékla a pak teprve oblékla.

Američtí pedagogové často argumentují, že Finsko nejde se Spojenými státy srovnávat, protože je menší, homogenní a více rovnostářské. Profesor Abrams z Columbia University ale na setkání na ambasádě připomněl, že podobně velké skandinávské země nemají v mezinárodním srovnání takové výsledky a že stav finského školství je výsledkem reforem, které od sedmdesátých let v zemi zavádějí. Učitelství je zde prestižní a dobře hodnocené zaměstnání, na pedagogické fakulty se dostane jen deset procent nejlepších uchazečů a ti se učí být průvodcem, ne přednášejícím. Abrams by proto rád viděl některé inovativní kroky i v americkém školství. Opustil by každoroční testování a zvýšil by učitelům platy. (zdroj)

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button