Autoritativní školní newslettery
Joanna Apps, senior lektorka na univerzitě Canterbury Christ Church, představila svůj výzkum obsahu školních newsletterů, které byly považovány za neškodné publikace informující o nadcházejících akcích. Výsledky však ukazují, že školy v nich často používají stále více autoritářský jazyk, informuje deník The Telegraph.
Newslettery se tak stávají dalším nástrojem boje mezi učiteli a některými rodiči a školy tím chtějí znovu prosadit svou autoritu. Školy často jejich prostřednictvím trestají rodiče za parkování a vysazování svých dětí na špatných místech. Autoritářský nebo emoční přístup však není podle autorky vhodný, protože podrývá vztahy mezi školou a rodiči.
Důrazně formulované newslettery jsou často hned vedle srdečných pozvánek na školní akce, což je ale v očích rodičů snižuje. Namísto vyřešení problematického chování rodičů mohou agresivní zprávy podkopávat autoritu školy a ukázat její frustraci, nedostatek kontroly a nadhledu.
Výzkum také ukázal, že jsou některé školy příliš negativní. Autorka doporučuje vedení škol upřednostnit poděkování rodičům za podporu a dále ocenit konkrétní děti a budovat tak pocit školní komunity.
Varování Apps přichází ve chvíli, kdy se na několika londýnských školách řeší spory s rodiči ohledně pokut ve výši 130 liber (cca 4 150 Kč) za dovážení dětí až ke školním branám. Školské odbory také varují, že pedagogové často hodnotí práce žáků ve třech krocích (1. Učitelé oznámkují žáka, 2. Žák na známku reaguje, 3. Učitelé ho oznámkují znovu), aby byli rodiče spokojeni.
Profesor Alan Smithers z Buckinghamské univerzity nabádá k vstřícnosti – vzdělávání je podle něj společným projektem škol i rodičů a vzájemným vztahům neprospívá, když se jedna ze stran snaží o vedoucí pozici, musí jít o partnerství. (zdroj)