Chování na školách
Britský vládní poradce pro vzdělávání Tom Bennett nedávno vydal zprávu zaměřenou na kulturu dobrého chování na školách. I když neexistuje žádný zaručený recept, jak bezproblémové chování žáků na školách zajistit, při návštěvách nejrůznějších škol identifikoval společné rysy těch úspěšných i těch, které mají naopak větší problémy s chováním. Obojí představuje na serveru Sec-Ed.
Zpráva vyzývá britské ministerstvo školství, aby na školách financovala založení inkluzivních komisí, které by se zaměřily na včasnou intervenci u dětí s problémovým chováním a reintegrovaly je zpět do komunity. Doporučuje také lepší školení ředitelů včetně návštěv jiných škol pro rozšíření obzorů.
Bennett identifikuje osm oblastí, které jsou pro školy s kulturou správného chování společné:
-
Oddaní a viditelní školní lídři s vysokými cíli a podporujícím vedoucím týmem
-
Efektivně komunikovaná, realistická, detailní očekávání, kterým všichni na škole rozumí
-
Konzistentní způsob práce po celé škole
-
Jasné pochopení školní kultury: „Takhle tady věci děláme a tohle jsou naše hodnoty.“
-
Vysoká úroveň souznění učitelů i rodičů se školní vizí a strategií
-
Vysoká úroveň podpory mezi vedením a učitelským sborem, např. v profesionálním rozvoji
-
Vysoké očekávání všech studentů i učitelů a přesvědčení, že na každém studentovi záleží stejně
Naopak na školách s nezvládnutým chováním lze pozorovat následující:
-
Omezené cíle a přesvědčení, že se studenti nemohou kvůli okolnostem utvářejících jejich život zlepšit
-
Nedostatečné porozumění očekáváním školy, které nebylo správně, jasně nebo opakovaně sděleno
-
Nedostatek schopností, svěření managementu chování na škole lidem, kteří v této oblasti nejsou vzdělaní, zkušení a nemají pro ni vlohy
-
Nevyvážené očekávání – ředitelé takových škol by měli navštívit podobné školy s lépe zvládnutým chováním, aby zjistili, co jde v jejich podmínkách zlepšit
-
Nedostatek finančních zdrojů, nepoměr při financování škol s největším podílem znevýhodněných studentů (zdroj)