Úspěch nizozemských škol
Národní centrum vzdělávání a ekonomiky (NCEE) se v dubnu věnovalo nizozemskému školství, informuje server International Education News. Podle statistik se jedná o jeden z nejlépe výkonných školských systémů na světě. Patnáctiletí Nizozemci jsou např. v matematice o celý rok dopředu než jejich američtí vrstevníci.
Na svém blogu se jejich silným matematickým osnovám Realistická matematika věnoval Marc Tucker, který také sdílel postřehy z rozhovoru s tamním ministrem školství, kultury a vědy. Společně s kolegou Davidem Loewrngem zdůrazňují faktory, které k nizozemskému úspěchu přispěly. V Nizozemsku se totiž snaží vybudovat ucelený systém, ve kterém:
- podporují rodiny a děti už v raném věku,
- alokují zvláštní zdroje pro znevýhodněné děti,
- soustavně usilují o zlepšení kvality učitelů,
- udržují systém odpovědnosti škol,
- je zahrnutý rozsáhlý systém kariérního a technického vzdělávání.
Z infografiky u článku plyne, že nizozemské základní školy navštěvuje 2,71 milionu žáků (podobně je na tom např. město New York). Poměr studentů a žáků na druhém stupni je 16:2 (ve Spojených státech 15:5). Skvělých výsledků v matematice dosahuje 15,5 % dětí, téměř o polovinu víc, než je průměr OECD (10,8 %). Nadprůměrný je i podíl tříletých dětí v předškolním vzdělávání, kterého se účastní 83 %. Děti rodičů s velmi nízkým vzděláním dostávají až dvojnásobek základu financování na studenta. Pedagogické fakulty zavedly zpřísněné požadavky na uchazeče, a i když to vedlo k poklesu zájemců, vláda věří, že dlouhodobě tyto změny zvýší status učitelské profese. Pro učitele připravilo ministerstvo školství atraktivní kariérní cesty, aby se mohli rozvíjet a neopouštěli obor. Stejné financování, jako mají státní školy, dostávají i školy soukromé nebo církevní, které vzdělávají dohromady až dvě třetiny z celkového počtu žáků. Jsou na ně ale také kladeny stejné požadavky. (zdroj)