Jak na neúspěch

Na americké vysoké škole Smith College proběhla minulý podzim v rámci orientačního týdne pro nové studenty kromě klasického seznamování také prezentace neúspěchů současných studentů i učitelů. Cílem iniciativy „Failing Well“ je zmírnit stres studentů a ukázat jim, že i neúspěchy patří k vysokoškolskému studiu (a k životu).

Prezentace je součástí delší kampaně snažící se o destigmatizaci neúspěchu. Upozorňuje studenty, že 64 % z nich získá B minus a horší známky a varuje před perfekcionismem. Škola chce studentům, kteří museli hodně dokázat, aby se na ni dostali, ukázat, že neúspěch není chyba, ale nástroj učení. I když americký obchodní svět dnes už neúspěch bere jako nutnou součást cesty na vrchol, vysokoškolští studenti se jen těžko srovnávají s neúspěchy, které jim studium a související věci přináší. Rachel Simmons proto svým studentům v první hodině dává „certifikát neúspěchu“, ve kterém píše, že mohou selhat ve škole, v mimoškolních aktivitách, vztazích i jinde, a přesto budou stále výjimečnými lidskými bytostmi.

S podobnou aktivitou přišla před časem i Stanfordova univerzita v projektu posilujícím odolnost studentů vůči stresu i z neúspěchů. Absolventi nahráli videa, ve kterých mluvili o všem, co se jim během studia nepovedlo. Stanford tak reagoval na zvýšenou potřebu psychologického poradenství, a dokonce vlnu studentských sebevražd. I když byli studenti v předmětech úspěšní, nedokázali si často poradit s běžnými životními komplikacemi. 

Podobné projekty se časem rozšířily na další přední univerzity. Školy chtěly studentům ukázat, že život není tak perfektní, jak si myslí, že by měl být – není běžné být úspěšný akademicky, pracovně, v rodinném životě i přátelství, spát osm hodin denně, skvěle vypadat a ještě o tom pravidelně informovat na sociálních sítích. V Severní Karolině založili na Davids College dokonce fond, ze kterého mohou studenti čerpat na své myšlenky, aniž by museli prokázat nějaký úspěch – škola je chce podpořit, aby se z případných chyb učili.

Fakt, že osmnáctiletí lidé se ještě nenaučili vypořádat s neúspěchem, může znít absurdně – dlouho se věřilo, že to je něco, co se děti naučí už v raném věku. Děti jsou ale podle děkanky Smith College uměle chráněny před běžnými problémy, a dovednost neuspět tak nemohou trénovat.

Podle autorů všech „neúspěšných“ projektů je povinností vysokých škol studenty na neúspěchy připravit – a naučit je, jak se s nimi správně vypořádat. Zároveň chtějí zmírnit jejich studijní stres, někteří odborníci by se však chtěli zaměřit spíše na příčiny. Výzkumy ukazují, že jde o koktejl faktorů – příliš úzkostné rodičovství, ekonomické tlaky nebo tzv. efekt roztávající sněhové vločky, kdy vynikající středoškoláci zjišťují, že na vysoké škole už nejsou nejlepší. (zdroj)

Související články

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Close
Close